Met welke frequentie ging Nederland op en neer tijdens de aardbeving van maart 2011?

In de wetenschappelijke scheurkalender van NWT lees ik vandaag het volgende:

"
Bij de aardbeving in Japan, in maart 2011, kwam de aarde op sommige plekken tot wel twintig meter omhoog. De beving liet ook de Lage Landen niet ongemoeid, want de bodem bewoog hier liefst twaalf millimeter. Dat voelde je niet omdat het zeer langzaam ging, maar het was wel te meten. De aarde heeft elastische eigenschappen en kan in haar geheel trillen. Tijdens de beving is de aarde in zijn geheel om de beurt uitgezet en weer ineengekrompen.
"

12 millimeter op en neer, dat is best veel.

Met welke frequentie gebeurde dit?

Cryofiel
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De trillingsmodus van de Aarde waarbij de aardbol als geheel groter en kleiner wordt, heeft een grondfrequentie van 0,000815 Hz, oftewel een periode van 20 minuten en 27 seconden. Ik veronderstel dat die in maart 2011 gedetecteerd is.
Overigens gaat het vaste aardoppervlak dagelijks ook op en neer vanwege de getijden van maan en zon (net als de zee). De amplitude daarvan is in de orde van een meter (meen ik me te herinneren; kan nog geen bron vinden), maar ook daar merken we niets van omdat het zo traag gaat en omdat het alles in de omgeving betreft en je dus met niets kunt vergelijken.
WimNobel