Waarom is het in (Amerikaanse) woestijnen zomers heel heet. Maar heeft het winters met sneeuw?

3 maanden geleden
TurfGraver
3 maanden geleden
Wat dacht je van de grootste woestijn Antarctica?
Een gebied is een woestijn als er weinig regen valt.

Antwoorden (1)

Die gebieden hebben een landklimaat.

Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Landklimaat vind je daarover onder meer deze informatie:

'Een landklimaat of continentaal klimaat is een klimaat dat wordt gekenmerkt door extreme temperaturen in zowel de zomer als de winter, in tegenstelling tot een zeeklimaat

Gebieden met dit type klimaat liggen in de regel ver landinwaarts, waar de matigende invloeden van oceanen zeer klein zijn. Doordat de relatief droge landoppervlakken makkelijk opwarmen en afkoelen worden de temperaturen in de zomer extreem hoog, en in de winter extreem laag.'
3 maanden geleden
Mikaapje
3 maanden geleden
Maar waar komt het cliche beeld dan vandaan dat het altijd zo warm is in de woestijn?
Antoni
3 maanden geleden
Is het áltijd warm in de woestijn? Nee, maar de meeste tijd wel, en die hitte veroorzaakt ook hoe zo'n gebied eruit ziet, en bepaalt welke planten en dieren er kunnen (over)leven. Dan krijg je al snel een beeld van een gebied waar het 'altijd' warm is.
LeonardN
3 maanden geleden
@Mikaapje
Juist door beeldvorming door media. Men overdrijft een punt of haalt enkel 1 punt aan. Als dan eenmaal dat beeld door het grote publiek zo is, gaat men dat zeker niet meer proberen te weerleggen.