Omdat de as van de aarde niet recht ten opzichte van de zon staat. De as van de aarde staat onder een hoek van ongeveer 23,4 graad. Hierdoor gaat de zon niet onder boven 66,6 graden noorderbreedte in de nachten rond 21 juni. Dit wordt ook wel midzomernachtzon genoemd. Des te noordelijker je komt des te langer het 's nachts licht blijft.
In de zomer van het noordelijk halfrond, dus de winter van het zuidelijk halfrond, is het echter de gehele nacht donker op de zuidpool. In de winter op het noordelijk halfrond is het juist omgekeerd.

Ik denk dat een plaatje meer duidelijk maakt.
Het eerste plaatje is een overzicht van alle seizoenen.
Het tweede plaatje schetst de situatie van zomer op het zuidelijk halfrond en dus winter op het noordelijk halfrond. Als je nu de aarde om de weergegeven as zou draaien zal je zien dat er rond de zuidpool geen schaduw komt, de zon gaat dus niet onder. Op het noordpool is het tegengestelde van toepassing, hier zal alleen maar schaduw zijn, de zon komt hier dus even niet meer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord!

Andere antwoorden (1)

Dat is alleen in de zomer hoor. In de winter komt-ie helemaal niet op. Dat komt omdat de aarde scheef staat. Hij staat 23 graden uit het lood. In de zomer is de Noordpool in de richting van de zon gekanteld en blijft daardoor de hele dag schijnen. In de winter is dat op de zuidpool het geval en blijft het op de Noordpool de hele dag donker.