Is Islamitisch Turkije een deel van Europa?

Dan bedoel ik dus met Europa, het deel van het geografische Europa en deel van het Europese unie

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ! Een heel klein gedeelte van dat grote land geografisch . Politiek cultureel leek het land iets naar Europa op te schuiven maar nee het schuift nu juist de andere kant op het is absoluut geen Europees land . Een overgang's gebied daar zit ook de kracht van Turkije . Het schuift steeds verder weg van de Europese waarden qua vrijheid en bestuur . Maar misschien volgt Europa :(

Antwoorden (2)

Ja. De term "islamitisch" voor Turkije is echter overbodig, ten eerste is de staat nog best seculier en ten tweede heeft het niets te maken met de geografische bepaling. Of bedoel je een bepaald deel van Turkije?

Toegevoegd na 41 seconden:
In deel van Turkije ligt overigens in Azië.

Toegevoegd na 2 minuten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Turkije

Turkije, officieel de Republiek Turkije, is een parlementaire republiek gelegen in Zuidwest-Azië en Zuidoost-Europa. De hoofdstad en regeringszetel van het land is Ankara.

Als staat ligt Turkije voor het overgrote deel in Azië (West-Azië). Ook de hoofdstad Ankara ligt in het Aziatische gedeelte van het land. Een kleine hoeveelheid land ligt geografisch in Europa. Het oudste en westelijke deel van de grootste stad Istanboel, en het gebied ten westen daarvan ligt in Europa, wat overeenkomt met 3% van het Turkse land.

Toegevoegd na 6 minuten:
het deel van het geografische Europa >>en deel van het Europese unie<<

De Europese Unie is geen echt geografisch gebied, althans het is een "gebied" dat door aansluiting groter wordt. Zolang Turkije geen lid is zijn ze ook geen deel van dat gebied, maar dat geldt ook voor Noorwegen of Zwitserland. Dus dat is nogal een merkwaardige toevoeging.

Toegevoegd na 6 minuten:
*In deel = Een deel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is moeilijk te beantwoorden. Als we ket geografisch bekijken kunnen we zeggen dat slechts een tiende van Turkije Europees is. Wel is dat stuk Turkije in verhouding met de gemiddelde Turkse regio's belangrijker door haar economie, rijkdom en inwoners. Als we het cultureel en geschiedkundig bekijken wordt het ook moeilijk. Turkije was een van de eerste islamitische landen die westerse hervormingen doorvoerde en was tijdens de middeleeuwen christelijk. Turkije is het enige Aziatische land die lid is van de NAVO. In vergelijking met bv Iran en Saoedi-Arabië is er ook meer democratie en vrijheid en heeft de islam minder macht. We zien wel de laatste jaren een conservatieve tegenbeweging op gang komen met de conservatieve Erdogan en zijn partij. Conclusie: dit is een beetje een meningsvraag en er bestaat hier geen duidelijk antwoord over. Persoonlijk vind ik dat we Turkije moeten beschouwen als een overgangsland tussen het Midden-Oosten en Europa. Is het westers en modern genoeg om lid te worden van de Europese Unie? Absoluut niet!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe is dit nou een meningsvraag. Gewoon pure geografie. Een deel van Turkije ligt in Europa klaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cyprus ligt geografisch in Azië maar toch is het een deel van de Europese Unie. Dit omdat het cultureel Europees is. Geografisch is het inderdaad simpel maar als we het cultureel, politiek, historisch... bekijken, kunnen we geen echte conclusie vormen.