dat is omdat zuid europa dichter bij de evenaar ligt,
bij de evenaar staat de zon dichter bij de arde en daarom is hetdaar warmer.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het verschil in hoogte van de zon valt het zonlicht rond de polen op een groter gebied dan rond de evenaar. Daarom is de insolatie, de hoeveelheid licht die op een stukje aardoppervlak invalt, en daarmee de opwarming van het aardoppervlak rond de evenaar veel hoger.
Bronnen: