Wat is een rivierterras en hoe ontstaat het?

Het staat in mijn boek maar ik snap het niet!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (4)

Een rivierterras is een landvorm die ontstaat als een restant van een vroegere riviervlakte. Ook via Google is veel te vinden over rivierterrassen en het ontstaan ervan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rivierterras of een fluviatiel terras is een landvorm die ontstaat als een restant van een vroegere riviervlakte. Het is een relict uit een periode dat een rivier op een hoger niveau in het landschap stroomde. Rivierterrassen zijn slechts een mogelijke manier waarop terrassen in het landschap ontstaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rivierterras
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een lage stroomsnelheid vind er in een rivier sedimentatie plaats. Zo wordt de dalbodem gevormd. De rivier kan in deze dalbodem gaan snijden en zo lager gaan stromen. Het overgebleven gedeelte van de dalbodem is een rivierterras. Dus eigenlijk de oude onderkant van een rivier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet de onderkant, maar de bovenkant van de overstromingsvlakte. De bedding van de rivier zelf lag lager.
Het is een riviervlakte die niet meer als zodanig in gebruik is. Want de rivier heeft zich dieper heeft ingesneden en is op een lager niveau een nieuwe vlakte gaan vormen. De oude bleef daarbij over als een terrasvormig vlak in de dalwand.
Amadea