Wie kan dit verklaren?

http://www.anarchiel.com/stortplaats/toon/het_mysterie_van_de_bewegende_heuvel

lijkt op een lawine maar hoe is die in hemelsnaam ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is een massabeweging of aardverschuiving.

Dit komt vaak voor in gebieden waar zacht, doorlatend gesteente of los bodemmateriaal rust op hard, ondoorlatend gesteente. Als er een tijd lang veel regen valt, kan het zachte, doorlatende gesteente verzadigd raken, en zo zwaar worden dat het door de zwaartekracht gaat glijden. Er kan sprake zijn van een soort smeerlaag van water op het harde gesteente waardoor het zachte spul er gewoon afglijdt en zich bijna als een vloeistof gaat gedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze lawine noemen wij een aardverschuiving.
Veelal veroorzaakt door erosie. En die wordt op zijn beurt weer veelal veroorzaakt door de mens, door de kap van bomen. Zonder de wortels van de beplanting verliest de toplaag zijn houvast en gaat de zaak ooit eens glijden...
13 jaar geleden
Dit is toch niet zo moeilijk? Het is een modderlawine. Deze ontstaan doordat de grond met water is verzadigd en daardoor heel makkelijk van een helling kan afstromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Modder, stenen, bomen... Alles wat er aan die heuvel vastzat. Wat zou het anders zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als dit modder is zouden er geen bomen in blijven staan, je ziet hele groepen bomen rechtop staan en gewoon weg glijden. Dit is geen modder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*sigh* Een hele dikke plak verzadigde heuvelkant (modder!) schuif langzaam naar beneden. Bedenkt dat bomenwortels dan meebewegen als de hele plak wegglijdt...
kunnen meerdere redenen hebben.,
erosie., veel regenval achter elkaar of misschien dat er groten die onder de berg door liepen zijn ingestort.,
maar dan nog wat een massa wat daar omlaag kwam! wordt je niet vrolijk van als je huis ernaast staat