Vlechtende riviersystemen (vele riviertjes die door elkaar lopen)ontstaan als het water snel genoeg kan vloeien....(groot verval) Heel dikwijls de bovenloop van bergrivieren .Ook in droge gebieden waar door de snelheid van het water het water niet kan verdampen.
Kronkelende rivieren (meestal meanderende rivieren genoemd ) ook met een groot debiet ,doorgaans minder dan vlechtende rivieren , lopen ook veelal door mekaar
Meanderende riviertjes zetten soms steen en puin af in de kronkels. Veel meanders ontstaan ook door de structuur van de onderliggende en omringende gesteenten.

Toegevoegd na 5 minuten:
De Semois in België is een goed voorbeeld van een meanderende rivier.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wilde (braided) rivier in Alaska
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vlechtende rivier (soms wordt ook de verouderde term verwilderde rivier gebruikt) (Engels: braided river) is een type rivier dat zich ontwikkelt in de bovenloop van het afwateringsgebied van een rivier. De rivier vormt zich door middel van kanaaltjes die in elkaar overgaan en elkaar kruisen, als de strengen van een vlecht.

Een kronkelende rivier kronkelt alleen maar.