Ik stond vanmorgen aan de Bali zee en vroeg me af hoe een golf ontstaat

Momenteel hebben wij vakantie en vieren dit in onze bungalow op Bali. Toen ik vanmorgen bij zee stond dacht ik hieraan. Het heeft te maken met het weer maar eigenlijk weet ik niet hoe de hoogte wordt bepaald en wat dit beinvloed

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, geniet er nog maar lekker van, hier is het bibberen met de pantoffels aan! Vorige week was ik ook nog op vakantie, en ik kon me niet voorstellen wat 'kou' was.. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit je bij Lovina? Mooi daar. Ga zeker naar de dolfijnen kijken!

Het beste antwoord

Oppervlaktegolven op zee worden vooral veroorzaakt door de wind, maar ook zeebevingen, vulkaanuitbarstingen en het getij veroorzaken golven.

Golven worden in tegenstelling tot wind en stroming niet beïnvloed door de aardrotatie.

Terwijl de golf zich voortplant, oscilleren de waterdeeltjes vooral rond hun gemiddelde positie. In het algemeen zijn de snelheden van het water veel lager dan de voortplantingssnelheid van de golf: er wordt vooral energie doorgegeven van waterdeeltje naar waterdeeltje, terwijl het gemiddelde massa- en impulstransport relatief klein is. Alleen in de top van een brekende golf, bijvoorbeeld op het strand, zijn de watersnelheden ongeveer gelijk aan de voortplantingssnelheid van de golf. c=sqrt(g*d).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Om te beginnen vind ik dat je vooral van je vakantie op Bali moet genieten. Next thing you know wil je straks van alle cocktails de samenstelling weten.

Golven worden veroorzaakt door wind die het water opstuwt (het water wordt voor de wind uitgedrukt) en door de getijdenstroming (zwaartekracht, aantrekkingskracht van hemellichamen). In bijzondere gevallen worden golven door aardbevingen veroorzaakt. (tsunami's)

Schepen, vast objecten en weerkaatsing van golven daardoor zijn ook van invloed.

Omdat het water aan de kust ondieper wordt kan een golf daar een ander vorm krijgen omdat de hele watermassa die richting kust gaat minder diepte heeft en dus "omhoog" komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwakke wind veroorzaakt op zee rimpelingen met ronde toppen en puntige dalen. De vorm wordt bepaald door de oppervlakte spanning. Zodra de golflente de 1,74 cm passeert, wordt de vorm van de golf door de zwaartekracht bepaald en krijgt het puntige toppen en ronde dalen. De wind zweept het water steeds verder op. Hij duwt het water aan de ene kant naar de top en aan de andere kant zuigt hij het omhoog. Hierdoor worden de toppen steeds steiler en hoger. Als de tophoek 120º bedraagt slaat de golf over en breekt hij zich. Er ontstaan dan golven met schuimkoppen erop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luchtbeweging en zwaartekracht zijn de belangrijkste oorzaken van ontstaan van golven.
De getijdenwerking speelt ook een rol : specifiek in Bali is de getijdenwerking enkeldaags ....in tegenstelling tot de Noordzee waar er tweemaal getijde is. En dat kan impact hebben op de hoogte van de golven.
De wind bepaalt veel in het golvenspel , maar de windrichting bepaalt niet de richting van de golven ....die is steeds in dezelfde richting en dat geeft een spanningsveld..... hoe meer wind , hoe hoger de waterrimpeling , hoe minder geordend het rollen van de golven naar het strand gebeurd . Kleinere golven geven een mooie uitrolling:
De swell :(golftype) : de ongeordende wind swell :zoals de golven in Nederland , De groundswell veel regelmatiger en de swell uit de tropen ,verooraakt doo Tropische stormen en orkanen: zeer mooie hoge golven.
Ook zijn er okkasionele vloedgolven mogelijk zoals een tsoenami veroorzaakt door vulkaanuitbarstingen en zeebevingen.....maar dat zijn uitzonderingen.
Belangrijk is ook de manier dat het water zich rimpelt.... dat kan transversaal zijn (loodrecht op energierichting) of longitudenaal langs de richting van de energieverplaatsing) : same : het orbitaal