waarom vormt mist zich voornamelijk snachts en trekt deze in de ochtend of begin middag weer weg?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Mist kan op elk deel van de dag ontstaan of oplossen, maar jij bedoelt de mist die soms snachts ontstaat en de ochtend er na weer optrekt.

Indien het helder weer is koelt het buiten soms flink af.
Vooral bij windstil weer.
Er ontstaan grote verschillen van temperatuur tussen die van de lucht en het aardoppervlak.
Het verdampende vocht uit de grond, vormt condens en kleine druppeltjes in de lucht, de mist.( eigenlijk zijn het wolken)
Heel vaak begint de mistvorming boven een sloot in het weiland.
Dat komt dat het water in de sloot, erg lang zijn warmte van de dag vast houdt.
Boven die sloot is dus het verschil in temperatuur tussen de afkoelende koude lucht en het water in de sloot, het grootst.
Is de lucht verzadigd van vocht, dan ontstaat er mist.
Bij verder afkoelen van de lucht, begint ook elders boven het land , mist te ontstaan., het laatste in een bos of binnen de bebouwde kom, omdat het daar veel langzamer afkoelt en het bos en de bebouwde kom, hun warmte langer vast houdt.

Als in de loop van de ochtend er na, de zon flink gaat schijnen, warmt deze zon de lucht weer verder op en wordt het verschil van temperatuur steeds kleiner en kleiner en gaat de mist weer over in onzichtbare waterdamp.
De lucht die nu weer gaat opstijgen omdat hij warmer wordt, neemt het vocht mee naar boven, de lucht zelf komt weer in beweging en er komt wind, die je mist verder opruimt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er is veel dauw s'nachts en s'morgens de dauw gaat omhoog en dat is mist s'middags is het vaak al verdampt

Toegevoegd na 19 seconden:
behalve in vochtige gebieden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de meest voorkomende soort (ochtend)mist. Deze mist ontstaat als de grond de warmte die het overdag heeft gekregen, 's nachts weer uitstraalt. Hierdoor koelen de grond en de bovenliggende lucht af, zodat de lucht gaat condenseren en er mist ontstaat. Als de zon 's morgens weer krachtiger wordt, warmt de lucht op en lost de mist op.

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.leerwiki.nl/Nevel_en_mist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Warme(re) lucht kan meer vocht bevatten dan koude.
Wanneer er een bepaalde hoeveelheid vocht is opgelost inde lucht en die lucht koelt vervolgens af, zal het vocht kleine druppeltjes gaan vormen (condenseren). Dit is dus zichtbaar als mist.
Dit komt dus voor wanneer het een redelijk warme dag is, er veel vocht verdampt en vervolgens 's nachts weer afkoelt.
Wanneer 's ochtends alles weer opwarmt verdwijnt de mist weer omdat deze mist weer verdampt in veel kleinere deeltjes.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ook boven een pak sneeuw bij -10 graden.
ronaldP
12 jaar geleden
Mist vormt zich op plekken waar de maximale dampdruk wordt bereikt. Dit is dus afhankelijk van de hoeveelheid vocht per volumeeenheid EN de temperatuur.
Mist boven sneeuw bij -10? uitgesloten. Mist zal gaan 'uitsneeuwen'. Zo niet, is de temperatuur rond of boven het vriespunt en zeker niet -10.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik het niet met je eens zijn?
ronaldP
12 jaar geleden
Natuurlijk.... :) Ook dat is de essentie van wetenschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging vroeger met mijn fototoestel naar de heide met sneeuw, in de hoop dat er boven de sneeuw met zonsondergang zich mistbanken gingen vormen, dan zag je het rode licht van de ondergaande zon in de mistbanken boven de sneeuw en op een dag / avond is me dat gelukt, het vroor toen 7 graden.
ronaldP
12 jaar geleden
Daar twijfel ik niet aan. Toch zal (waarschijnlijk door invloed van zon of een nabijgelegen waterpartij) de temperatuur in de waterdamp rond het vriespunt (of zelfs iets er boven) zijn in tegenstelling tot de heersende -7 graden. Immers, water bevriest.
Het kunnen natuurlijk ook dwarrelende ijskristallen zijn maar die slaan vrij snel neer. (het zgn uitsneeuwen).