Langs een ongebruikte spoorlijn vind ik best veel stenen met gaten: zie de foto. Vraag: Welke steensoort is dit, en hoe ontstaan die gaten?

Toegevoegd na 1 week:
Zou het jaspis of vuursteen kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Vuurstenen, en die gaten ontstaan doordat er zachtere gedeeltes in zaten die zijn weggespoeld door water
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is vuursteen. Vuursteen ontstaat in kalksteen, als in de holten en scheuren in de kalksteen kiezelzuur neerslaat. Kiezelzuur (silicaat) kan zeer hard worden. Op de plekken waar geen kiezelzuur zit, zit dan kalksteen. Kalksteen is zacht en verweert vrij makkelijk. Zodoende die gaten en holten in het vuursteen.

In grind uit de Maas en Rijn komt vrij veel vuursteen voor. Dit groffe grind wordt gebruikt om de spoorbielzen op te leggen.

Onze voorvaderen gebruikten vuursteen om werktuigen (messen, bijlen, pijlpunten) van te maken. Het breekt namelijk af met hele scherpe randen.