Hoe werken wervelwinden eigenlijk?

Ik ben laatst bezig met wervelwinden, en ik had een aantal vragen wat ik wilde uitzoeken:

-Waar komen wervelwinden voor? En waar hebben wervelwinden effect op? (dit heeft te maken met ruimtelijke spreiding van een verwelwind)

-Hoe vaak doen wervelwinden zich voor? (de frequentie van een wervelwind)

-In hoeverre nemen de krachten van wervelwinden af, naarmate de afstand tot de kern groter wordt? (de reikwijdte)

-Hoe ver zijn de effecten van wervelwinden voelbaar? (intensiteit)

Ik kan dit eigenlijk niet allemaal zelf doen, want ik weet niet echt hoe het precies werkt, en ik hoop dat iemand me hiermee wil helpen of het uitleggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik nog op school zat, zo'n 15 jaar geleden, ging ik naar de bibliotheek om informatie op te zoeken voor een scriptie/werkstuk/presentatie. Tegenwoordig bestaan bibliotheken nog steeds, dat zijn gebouwen met heel veel boeken erin die je kunt lezen/lenen. Ook kun je op internet heel veel vinden. Succes met je huiswerk!

Antwoorden (1)

Elektrisch. Dat is het juiste antwoord en temperatuur was het niet. Wervelwinden gaan benedenaan zelden met bliksem gepaard - erboven wel volop en eigenlijk moet je altijd spreken van elektrische tornado's en elektrische orkanen. In Nederland hebben we ooit 1 geval meegemaakt waarbij een pas gevulde stoomlocomotief van 45 ton naast de rails werd neergezet.
Ik heb er thuis een hele bibliotheek over, dus over extreem weer en vooral uitgever Reader's Digest en Nigel Calder hebben er zeer veel over gepubliceerd.
Over werkelijke windsnelheden in wervelwinden is niet veel bekend - de laatste meting stamt uit 1998 toen met halfgeleiders op de huid van een raket de hagelsnelheid in de donderwolk werd opgemeten: die bedroeg 2300 kM/uur! - dat inderdaad ontstellend mag worden genoemd.
Voorts is er relatie met luchtverontreiniging: vrijwel alle gevallen van extreem weer konden in Nederland tot een grote bandenfik worden gerelateerd en de univ.Louisiana heeft 2 scipties over de relatie bliksem, vs. luchtverontreiniging: 7x meer boven de raffinaderij dan boven het 25x grotere achterland.
EEen boeiend onderwerp dus, zeker gezien de giga-uitstoot van CO2 en samengaand een toegenomen bliksemtrefkans van wel 600% t.o.v. vroeger.