Waarom is er drie maanden regentijd in de Sahel?

Graag met duidelijke uitleg! Zo mogelijk beeldmateriaal!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kenmerkend voor veel tropische gebieden is een seizoensritme dat wordt bepaald door natte en droge tijden. De natte seizoenen vallen daarbij voor een groot deel samen met de perioden van de hoogste zonnestand. Naarmate een gebied binnen de tropische zone verder van de evenaar af ligt, nemen de natte perioden in lengte af en wordt de periode van jaarlijkse droogte langer. Gebieden met slechts een korte regentijd zijn zeer kwetsbaar. De Sahel is zo'n kwetsbaar gebied. Bijna alle regen valt er in de maanden juli, augustus en september. De landbouw is van dit korte regenseizoen volkomen afhankelijk. Vaak valt de regen in de vorm van hevige stortbuien, waarbij veel water langs de oppervlakte weg stroomt zonder in de bodem door te dringen.
Hoewel de neerslag in Sahel berekend over een periode van enkele tientallen jaren gemiddeld 250 tot 600 mm per jaar bedraagt, is de jaarlijkse variatie groot en onvoorspelbaar. Naast jaren waarin de gemiddelde neerslag wordt overtroffen, komen ook jaren voor die veel droger zijn dan het gemiddelde en dat betekent dan vrijwel onmiddellijk misoogsten.
De regen in de regentijd wordt veroorzaakt door de beweging van de ITCZ, de inter tropische convergentie zone. De hoeveelheid regen die in de regentijd valt is
afhankelijk van de zeewatertemperaturen in de Atlantische Oceaan. Als het water warm is, valt er meer regen in West-Afrika, als het waterkoud is, valt er minder.

Hier wordt in een animatie duidelijk gemaakt hoe de luchtstromen rondom de evenaar verlopen: http://www.digischool.nl/ak/2efase/lessen/itcz/index.html
De lucht stijgt zeer sterk, waardoor zware buien en tropische slagregens tot stand komen.
Amadea