Is het lang-lig-record voor sneeuw nog niet gebroken?

Er ligt nog steeds (verijsde) sneeuw in mijn achtertuin. Volgens mij ligt dat er nu al bijna een maand of nog langer. Ik kan me niet herinneren dat de sneeuw ooit eerder zo lang is blijven liggen. Bestaat er een Nederlands lang-lig-record voor sneeuw en zo ja: is dat record nog niet gebroken?

Toegevoegd na 2 minuten:
De sneeuw ligt natuurlijk niet alleen in mijn achtertuin maar ook nog volop op de platte daken, trottoirs en plantsoenen in mijn dorp.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaat geen sneeuw-lig record, maar wel een 'langste sneeuwdek-periode', die was in 1963:

De langste aaneengesloten periode dat er voor zover bekend in Midden-Nederland een sneeuwdek heeft gelegen is geweest tijdens de strenge winter van 1963. Toen lag er in De Bilt van 26 december tot 5 maart een aaneengesloten sneeuwdek, een periode van 70 dagen.

Dus we zijn er nog niet, maar we komen in de buurt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
Het record (voor zover bekend) staat dus op 70 dagen. Als De Bilt het ijkpunt is, zal dat record in deze periode wel niet gebroken worden. Of ligt er momenteel nog sneeuw in De Bilt? Denk het niet. Hier in het zuiden verdwijnt hij ook snel, want vrijdag schijnt het 8 graden te worden.