Waarom is er verschil tussen het magnetische noorden en het geografische noorden

Het verschil tussen het magnetische noorden en het geografische noorden bedraagt enkele kilometers, waarom gebruiken we niet altijd hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Ten eerste moet gezegd worden dat (op dit moment) de magnetische noordpool in de buurt van de geografische Zuidpool ligt en vice versa. De pijl van een magnetisch kompas wijst naar de magnetische zuidpool en dus ongeveer naar de geografische Noordpool.

Er spelen hier twee systemen een rol: 1) de as waarom de aarde wentelt; en 2) de punten waar het magnetisch veld van de aarde het aardoppervlak snijdt. De aardas loopt door de geografische Noord- en Zuidpool, het magnetisch veld loopt door de magnetische noord- en zuidpool.

Beide systemen hebben dus een noord- en een zuidpool, maar ze staan in principe los van elkaar en moeten dus niet verward worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het magnetische noorden schijnt zich langzaam te verplaatsen. Daarom onbetrouwbaar als geografische noorden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.scientias.nl/magnetische-noordpool-verschuift-landingsbanen/22776
Hierin lees je een verklaring.