De Rotterdamse haven is in 100 jaar steeds gegroeid richting de Noordzee, waarom niet landinwaarts?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.7K
Erna55
7 jaar geleden
Omdat de schepen wel op de noordzee, maar niet over land kunnen varen.....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 Ik neem aan dat het als grapje bedoeld was, maar de vraag is idd duidelijker als hij is:
Waarom is deze stroomafwaarts gegroeid en niet stroomopwaarts. Volgens mij is de Maasvlakte daar speciaal voor aangelegd. Meer in de Noordzee dan in Rotterdam zelf. Zo heb je als schipper niet te maken met sluizen als je vanaf de Noordzee komt. Des te meer je richting het centrum gaat des te duurder de grond zal zijn. En zal men meer last ervaren van de bedrijvigheid. Zijn zo maar wat gedachtes.
tinus1969
7 jaar geleden
@MrTomaat; er zijn geen sluizen; eens chip kan in theorie zonder één sluis te passeren van de Noordzee naar Zwitserland varen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Omdat het veel goedkoper is een haven richting de zee uit te breiden, dan de haven verder de stad in te laten groeien.
Dan moet je huizen opkopen, grond opkopen, en alles uitdiepen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@venusparsi Als je zo alle argumenten hoort, laten we dan de vraag terug stellen. Waarom wel landinwaarts(stroomopwaarts)?

Antwoorden (3)

Er zijn wel grote scheepswerven .vooral Reperaties enz. Verolme en andere bouwers zijn ondanks de miljarden staats steun failliet gegaan . Kleinere boten kustvaarders gaan nog wel een stukje door. Maar Rotterdam is heel goed in de overslag. Dus van grote naar kleine boot. Ja laat de kleintjes maar bij de grote langs komen. Nee mega grote boten van container tot tanker willen zo kort als mogelijk onderweg zijn en varen helemaal niet graag op rivieren kosten loods risico 's langzaam varen enz. Daarom is Rotterdam net wat concurrerender dan Antwerpen . De trend is al jaren is dat grote havens naar buiten toe uitbreiden behalve als de rivier echt goed het hele jaar te bevaren is en diepte genoeg heeft . De vervuiling is enorm de risico's met gas en olie worden er ook niet beter op als dat eerst allemaal door de stad moet. ( er gaat al genoeg doorheen ) daarbij het kost het haven bedrijf al moeite genoeg om de haven zn diepte te behouden dus uit te baggeren . Dus hoe dichter bij zee je kan lossen hoe eerder je de trossen kan lossen .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ De Waterweg op diepte houden kostte al 100 tot 150 miljoen. En dat gebeurde omdat de olieoverslag terugliep. Dee terminals liggen er nu eenmaal.
Omdat zee schepen te groot zijn voor rivieren, en die zeeschepen alleen maar groter zijn geworden de afgelopen 100 jaar. Het is dus makkelijker om die zeeschepen zo min mogelijk te rivier op te laten varen; breng de havens naar de zeeschepen, ipv de zeeschepen naar een verweg in land gelegen haven.
7 jaar geleden
Daar is geen eenvoudig antwoord op te geven, want zuiver gezien groeide de haven wel degelijk ook de andere kant op. Men heeft er voor gekozen om de haven uit te breiden richting de zee omdat de rivier te druk werd. Men groef een kanaal en damde de oorspronkelijke loop van de rivier af. Later met de opkomst van de supertankers e.d. bleek dit een goede beslissing.