hoe groot is de hoeveelheid UV straling die snachts wordt uitgezonden?

hierbij bedoel ik dus overdag wordt de uv straling uitgezonden door de zon maar heb je hier snachts ook nog last van. (dit wegens een overgevoeligheid van mijn ogen voor UV licht)

groeten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Ultra-violet is een kleur van een lichtbron.die de mens niet kan waarnemen met het oog.
Voor UV -licht is er een lichtbron nodig : tijdens de dag is dat de zon en voornamelijk blakke zon of filtering door bewolking die de zon toch doorlaat zoals lichte mist.
s' Nachts is er nagenoeg geen lichtstraling....dus kwasi niks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

's Nachts heb je als het goed is geen last van UV omdat het er simpelweg niet is. Het beetje licht dat van de maan wordt gereflecteerd bevat volgens mij geen UV.

Overigens, de hoeveelheid UV die de zon uitzendt blijft constant. De zon schijnt immers altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan het einde van de dag en trouwens ook aan het begin, is de zon rood in onze waarneming. Dat komt doordat het blauwe licht (waar UV ook onder valt) niet meer door de dikkere atmosfeer kan komen. Blauw licht wordt veel makkelijker verstrooid dan rood licht. Daarom is de lucht ook blauw. Als de zon wat rechter boven ons staat, komt het blauwe licht er ook wel doorheen, maar 'savonds moet het licht schuin door de atmosfeer een lange weg afleggen. Alleen licht met een langere golflengte komt er nog doorheen. Voor geel en blauw licht wordt dat moeilijk.
Daarom zijn bomen 's avonds zwart. Die kaatsen namelijk overdag blauw en geel licht terug ( = groen ) en dat is er 's avonds niet, dus worden ze zwart.
's Nachts is er zelfs geen rood licht meer, dus dan ervaren wij dat als donker en dat is het dan ook.