Weet iemand waar de naam De Marollenput vandaan komt?

Dit is een gehuchtje in Zeeuws-Vlaanderen waar mijn vriendin geboren is.
Heet ligt in de buurt van Sluis.
Mijn vriendin weet ook niet waar de naam vandaan komt.

Toegevoegd na 33 seconden:
Heet moet natuurlijk het zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Marollenput of Marolleput is een buurtschap tussen Nieuwvliet en Oostburg.

De naam is afkomstig van het Zeeuws-Vlaamse woord marollen dat meerkoeten betekent en mogelijk, gezien de witte bles op het overigens zwarte verenkleed, aan kloosterzusters doet denken.

Marollenput is de plaats waar, na de inundatie van 1583 meerdere zeegeulen bij elkaar kwamen.

Vanuit het noorden kwam het Zwarte Gat, vanuit het oosten het Nieuwerhavense Gat, terwijl het zuidwesten via het Coxysche Gat in verbinding stond met het Zwin.

Deze samenloop leidde tot wantij, waardoor verzanding optrad en deze zeegaten spoedig niet meer voor de scheepvaart geschikt waren. Overigens werd een deel van het Zwarte Gat al in 1602 ingepolderd, waardoor de Groote Sint-Annapolder ontstond. De Van der Lingenspolder volgde in 1631.

Marollenput hoorde vanouds tot de gemeente Groede.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.