Wikipedia geeft ons het antwoord ! PRETORIA is de stad met de meeste blanken. Bijna 1 op de 4 inwoners is aldaar blank. En vanwege het heerlijke klimaat en omstandigheden is het gebied buiten KAAPSTAD rond de kust ook relatief blank. Met het dorp ORANIA als absolute topper, alle inwoners zijn blank en Afrikaner !

Ik citeer Wikipedia :

De blanken zijn in Zuid-Afrika terechtgekomen toen de Kaap een Nederlandse en later Britse kolonie werd. Vanaf de Grote Trek zijn zij zich ook in de koloniën verder in Zuid-Afrika zoals de Transvaal, de Oranje Vrijstaat en de Natal gaan vestigen. Nu wonen zij net zoals zwarte Zuid-Afrikanen en Kleurlingen door heel Zuid-Afrika. Veel blanken wonen echter op het platteland van de Kaapprovincie.

In de steden :
In Pretoria, een van de hoofdsteden van Zuid-Afrika woont het grootste percentage blanken van de grote steden namelijk 23,9%. In de Oost-Rand (Johannesburg) is 19,4 % blank, in Kaapstad 18,7%, in Port Elizabeth 16,5 %, in Johannesburg 16%, in Vanderbijlpark 70%, en in Durban 8,9%.

Vooral in de zuidelijke gemeentes van de West-Kaap, zoals Mosselbaai, Overstrand, Overberg, is meer dan 30% van de bevolking blank. Ook zijn er veel dorpen en plaatsen, vooral in de West- en Oost-Kaap, waar meer dan de helft of bijna iedereen blank is. Een voorbeeld is ORANIA, een dorp waar iedereen blank en Afrikaner is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afrikaners zijn blanke mensen die Afrikaans spreken. Er zijn ook blanke mensen die Engels spreken. De Afrikaners zaten vooral in Oranje Vrijstaat en Transvaal terwijl de Engelstalige Zuid-Afrikanden vooral in Natal en de Kaapprovincie zaten. Inmiddels is er een trek ontstaan van veel blanken naar de Kaapprovincie. Dit vanwege de nogal gewelddadige sfeer in Jo'burg, Pretoria en Durban.