Behoort de Kanaaltunnel tot Europa?

Aangezien Europa een landmassa is en een zee geen deel van een werelddeel uitmaakt. Of wordt het gezien als een 'landwinning' en dat die tunnel bij het Europese landmassa hoort... Ik weet het niet

6 maanden geleden
Utrecht
6 maanden geleden
Hoort het Verenigd Koninkrijk bij Europa?
crispy
6 maanden geleden
De kanaaltunnel is ook onderdeel van Europa. Het is een tunnel van het ene Europese land naar het andere.
Maar of het dan ook bij de Europese Unie hoort is weer een andere vraag... want daar zit VK niet meer bij.
Thecis
6 maanden geleden
@Utrecht
Ja, de VK hoort bij Europa. Daar is geen discussie over. Het hoort echter niet meer bij de Europese Unie.
Wat dat betreft is de VK vergelijkbaar met Zwitserland. Ze horen allebei bij Europa alhoewel ze beide niet bij de EU horen.
Utrecht
6 maanden geleden
@Thecis. Ik kan lezen. De vraag was of de kanaaltunnel tot EUROPA behoord. Er is nergens gevraagd naar EU. De vraagsteller lijkt te denken dat eilanden niet tot een continent behoren.
gast111251
6 maanden geleden
Nee, ik de vraagsteller denk dat de zeeën niet tot een werelddeel behoren
crispy
6 maanden geleden
Ligt de Scheveningse Pier in Europa? Zo nee, waar hoort het dan bij? En dan nog een interessante: de Waddenzee. Die zou dus bij eb in Europa liggen maar bij vloed niet.
Thecis
6 maanden geleden
@Utrecht
Ah, het was een leidende vraag die stelde. Sorry, dat had ik even gemist.

Antwoorden (1)

Wanneer je Europa als politieke eenheid definieert dan valt de kanaaltunnel er zeker onder. Zowel Frankrijk als de UK worden tot Europa gerekend.

Wanneer je Europa in geologische zin bekijkt dan worden vaak de landmassa's bedoeld die boven zeeniveau uitsteken. Maar b.v. ook hele delen van Nederland die achter de dijken droog blijven, maar wel onder zeeniveau liggen, worden tot de landmassa's gerekend. In die categorie vallen ook polders.
De kanaaltunnel is eigenlijk niet anders dan polders: gewonnen land, dat onder zeeniveau ligt.

Daar komt nog bij dat, wanneer je iets dieper in de grond kijkt, de Noordzee en het kanaal OP (!) het Europees continentaal plat liggen. De tunnel is onder het kanaal IN (!) het continentaal plat van Europa zelf geboord.

Het antwoord op je vraag is dus: ja !