Hoe kan het dat de alpen en pyreneen zo noordelijk liggen?

De breuklijn tussen de Afrikaanse en de Euraziatische plaat ligt namelijk veel zuidelijker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vroeger zagen de continenten er heel anders uit dan vandaag . Je mag U niet blindstaren op de huidige kaarten .
Dat is het resultaat vandaag de dag.
De botsing is gebeurd in het Mesozoïcum tijdperk (Jura en krijt) en is begonnen zo'n 250 miljoen jaar geleden. Tussen de twee grote continenten in die tijd : Laurasia (wij) en Gwondana (waaronder Afrika) , lag nog een oceaan : De Tethys Oceaan (let wel: dat is niet de Middellandse Zee of een een deel ervan : die is later ontstaan )
Door dat drukken tussen twee continenten heel breed genomen , met inbegrip van een uitzondering India ., is er een soort 'belt' ontstaan met allemaal berglandschappen vertrekkende van de Alpen , over De Karpaten , de Kaukasus tot aan de Himalaya en nog verder: die 'belt' wordt de 'Alpiene Riem' genoemd.
Later is dan de Middellandse Zee gevormd , maar die op haar beurt wordt door Afrika ingedrukt.
Voor de Pyreneeën weet ik het niet , maar louter visueel , denk ik van wel.
Kaartje van de tijd dat de gebergtes gevormd zijn.
(nb. dit is heel breed beschreven om U een paar vrij complexe tektonische dalingen en andere uitzonderingen te besparen)(en die ken ik ook niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De pyreneeën zijn ontstaan tijdens de Alpiene orogenese.
Van Wikipedia:
"De Alpiene orogenese was een periode van gebergtevorming of orogenese gedurende het Kenozoïcum. De orogenese vond plaats doordat de continenten Afrika en India samen met een aantal microcontinenten naar het noorden bewogen en daarbij in collisie kwamen met Eurazië, waardoor de Tethys Oceaan sloot. Een hele serie gebergtes ontstond: in Europa de Pyreneeën, de Alpen, de Karpaten en de Dinarische Alpen, in Anatolië de Taurus en Kaukasus en in Zuid-Azië de Zagros, Hindoekoesj, Karakoram en Himalaya. Deze gebergten samen worden wel de Alpiene gordel genoemd."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is toch geen antwoord op de vraag? De vraag is hoe het komt dat de Alpen en de Pyreneeën zoveel noordelijk liggen dan de breuklijn zelf. Die loopt namelijk ten zuiden van de Middellandse Zee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euraziatische_Plaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Conclusie is dus dat het ontstaan niets te maken heeft met de breuklijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat is wel erg kort door de bocht. In jouw link lees ik:
"Omdat de Afrikaanse en Europese platen niet continu naar elkaar toe bewogen en bovendien sprake is van een aantal microplaten, heeft de gebergtevorming een erg complexe geschiedenis. Toch is in de Alpen een duidelijke asymmetrische structuur te zien, die mag worden verwacht bij een gebergte dat ontstaan is uit continentale collisie." Daaruit maak ik op dat de Alpen wel degelijk zijn ontstaan door botsing van de Afrikaanse en Euraziatische plaat, maar dat het door oa. die microplaten wat complexer ligt dan bijvoorbeeld bij de vorming van de Andes.

Deze tekening maakt veel duidelijk:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Tectonic_map_Mediterranean_NL.svg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef dat dan als antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat is de bron leest, wat was er mis met de bron dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord staat wel in jouw bron, maar niet in jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet er zelf een antwoord neer.
Indien mijn antwoord niet voldoet aan de richtlijnen, meld het bij de moderatoren. PUNT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je niet zo aan man.
De gebergte hebben niets te maken met de breuklijn. deze zijn ontstaan in de ijstijden
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Het botsen van de Afrikaanse en de Euraziatische plaat is niet zomaar een simpele botsing van 2 mooie rechte stukken plaat. Tussen deze twee platen liggen/lagen nog allerlei stukjes mini-continent die in de botsing zijn mee-verfrommeld (worden mee-verfrommeld) en belangrijk bijdragen aan hoe de gebergten er nu uitzien.

Verder liggen de breuklijnen waar de op- en afschuivingen langs plaatsvinden, een heel stuk Noordelijk van de grenzen van de platen. Dat is logisch, stel je voor dat 2 auto's met een grote moterkap met elkaar botsen, dan zul je ook zien dat de kreukelzone tot verder dan de voorruit loopt.

De Alpiene gebergtevorming gaat nog steeds door
Op onderstaande bron zie je een plaatje van de ligging van de breuklijnen die geologisch gezien het kortst geleden actief waren.