Ik heb kristallen gevonden in een rivier, wat zijn het?

Wij waren op vakantie in de bergen in tsjechië. Wij hebben een hond en gingen daar elke dag mee door een beekje rennen. Op een gegeven moment zag mijn broer een steen tussen de kiezels liggen, je kan er door heen kijken. hij was groen en moest duidelijk geslepen worden. Maar het is geen glas. De volgende dag ging ik samen met mijn broer stenen zoeken en vonden er 1 helen rugtas vol mee! Dit zijn zowiezo geen stenen, ik heb een vermoedde dat het bergkristallen zijn. Maar waarom liggen er dan bergkristallen in een rivier? Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen! Want ik kan zelf niks vinden!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het is mij niet duidelijk of je stenen vond en deze in een rugtas deed, en toen de rugtas vol deed, of dat je een rugtas vol stenen gevonden hebt. In het laatste geval zou ik de politie waarschuwen....
flyingcrow
9 jaar geleden
Staat er een glas of kristalfabriek in de buurt? Het lijkt toch wel erg weel op afvalstukjes uit een glasblazerij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een bergkristal is een steen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ziet er als oud verweerd glas uit . Maar ?
flyingcrow
9 jaar geleden
Inderdaad (flessen)groenig en afgerond druppelvormig.

Antwoorden (2)

De steen die je laat zien is "talk" en wordt ook wel speksteen genoemd. Het is een kleimineraal en komt veel voor in rivieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van speksteen kun je leuke dingen maken, is perfect om mee te beeldhouwen. Is trouwens weinig waard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat is niet zo doorzichtig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De steen op deze foto heeft niet de kleur en/of de vorm van bergkristal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt makkelijk testen of het speksteen is, ga met een rasp over de steen heen, er komt poeder van de steen af, als het speksteen is. Speksteen is een zachte steensoort.
Graag wil ik het antwoord talk (misschien) wat nuanceren. Talk kan inderdaad groen zijn, maar talk is ook uiterst zacht -- het is zelfs een van de zachtste mineralen die bekend zijn. je zou er dus met je nagels goed in kunnen krassen. En als het in de rivier ligt tussen de andere kiezels, waar het flink heen en weer rolt, zou talk (denk ik) nogal snel in brokjes uiteenvallen.

Waar het mij, ook gezien de helderheid, eerder aan doet denken, is fluoriet; en in Tsjechie komen ook veel ertsen voor. geen idee of daar nikkel voorkomt, maar de kleur van nikkelionen is ook ongeveer zoals op de foto. Dus waar je naar kijkt kan (als het echt niet met een nagel te bekrassen is, maar bijv. wel met een zakmes) fluoriet, ofeen ander mineraal zijn, waar een beetje nikkel in zit (geen nikkelerts hoor). Bij voorbeeld calciet of kwarts met een beetje nikkel. Zo heb je ook calciet en kwarts met wat ijzer (bruin).

Groeten, Willem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
milenaa
9 jaar geleden
En wat is het waard??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet echt veel, fluoriet komt tamelijk veel voor. jammer maar helaas. ik zou het bewaren als leuke vakantieherinnering!