Woon je in of op Dordrecht?

Toevallig las ik van de week dat Dordrecht een eiland is/was zegt men dan ook in de volksmond op of in dordt

2 jaar geleden
1.5K
jc54
2 jaar geleden
Geen van beiden. Ik woon in Brabant!
Los daarvan, woon je IN een stad, OP een eiland.
Inekez1
2 jaar geleden
@jc54, niet altijd! Vroeger was het heel gebruikelijk om OP een dorp te wonen, als dat dorp hoger lag dan het omringende land (of water). Denk aan terpdorpen, plaatsen in veengebieden op het platteland, maar ook (voormalige) eilanden zoals Urk, of delen van Rotterdam. Het is niet ondenkbaar dat er ook nu in Dordrecht nog inwoners zijn die zeggen dat ze OP Dordrecht wonen. Maar er is geen officiële taalregel voor. https://www.trouw.nl/nieuws/de-een-woont-in-de-ander-op-een-dorp~b4a25645/

Antwoorden (2)

Iemand woont in Dordrecht. Want Dordrecht is een stad. Wel kun je zeggen op het Eiland van Dordrecht te wonen. Maar vervolgens woon je op dat eiland in die stad.
Amadea
2 jaar geleden
Iemand die in Dordrecht woont, zegt: ik woon in Dordt.
Daarom heet een inwoner van Dordrecht een Dordtenaar.
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Een inwoner van Dordrecht wordt een schape[n]kop genoemd.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Omdat in de 17de en 18de eeuw Dordrecht de laken- en wolstapelplaats van de Engelsen was.