Hoe diep kan je graven in de grond ?

Hoe diep kan je onder de grond graven voor bijv een kelder te maken ? Ps. Is het mogelijk meerdere verdiepingen kelder te maken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zelf wil kijken hoe diep je theoretisch kunt, kun je hier de gegevens en de viewer downloaden: http://www.dinoloket.nl/nl/download/sobisch.html
Houd er rekening mee dat je, als je dieper graaft, meer last krijgt van grondwater en opwaartse druk.

Antwoorden (3)

voor een kelder zal je gouw 3 meter moeten graven.
of dat zomaar kan is afhankelijk van de grond soort.
wil je twee kelders (onder elkaar) zal je ongeveer 6 meter diep moeten gaan. maar dan zal je maatregelen moeten nemen om instorten te voorkomen, met een tijdelijke damwand, en dan is de tweede kelder in verhouding erg duur aan het worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk kan je theoretisch net zo ver doorgraven als je zelf wilt als je maar de wanden goed ondersteunt. Een ondergrondse parkeergarage kan ook diverse ondergrondse lagen bevatten.
12 jaar geleden
In Nederland is op de meeste plekken de 'zachte' ondergrond tot 200 meter diep. Dus het duurt tot op 200 meter voor je op steen komt. Echter, in bv Limburg, zit je al meteen binnen een meter op dit soort steenlagen. In het algemeen kan je in het oosten niet diep graven, en op sommige plekken slechts een of enkele meters. Aan de kust kan je tot wel 200 meter diep gaan tot op een steenlaag te stuiten.