200 Miljoen jaar geleden lag de plek die we nu Nederland noemen heel ergens anders op aarde. Met een ander klimaat. En bedekt door een zee. Geen open zee, maar een ondiepe randzee. Die randzee werd van de oceaan gescheiden door een drempel. Door het klimaat verdampte het zeewater en er bleef een laagje zout achter. Bij elke overstroming werd deze laag dikker en dikker. Later kwam er op deze zoutlaag een laag van zand en klei. Hierdoor werd de zoutlaag ineen gedrukt en werd de laag steeds harder. Eigenlijk zo hard als steen. Dat is het steenzout dat we nu in sommige gebieden van Nederland nog onder de grond aantreffen en voor eigen gebruik eruit halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waar zee was en het water is verdampt. Daar bleef het zout achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet zo prima: zout zit dan wel in zeewater, maar waar komt het vandaan?
(uitgespoeld uit bergen en meegevoerd door rivieren, maar waar komt het vandaan?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, hoe is de wereld ontstaan. Als je zo ver terug wilt dan moet je vragen waarom en hoe zijn bepaalde elementen en verbindingen ontstaan... Of vergelijkbare vragen stellen als "Waarom is water nat?"
zout bestaat uit metaalatomen ionen positief en niet-metaalatomen ionen negatief .

Ionbinding of elektrovalente binding treedt op in een ionrooster.

Deze binding is het gevolg van de elektrostatische aantrekkingskrachten tussen positieven en negatieve ionen.

Naarmate de aantrekkingskracht tussen de ionen sterker is, is de Ionbinding sterker. Dit komt onder andere tot uiting in hogere smeltpunten en kookpunten.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het oudste zout is zo’n 600 miljoen jaar oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste zin is een beetje vaag. Verder klopt het antwoord, maar als je weinig van scheikunde weet kan het lastig zijn om jouw antwoord te begrijpen en ik heb zo een vermoeden dat de VS (nog) geen scheikunde heeft gehad. Het lijkt me beter als je je antwoord uitlegt in een makkelijkere taal ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout is een uit ionen opgebouwde chemische verbinding die in een vaste toestand een kristalrooster vormt. Wat wil dit nu zeggen?
Een ion is een elektrisch geladen deeltje dat is ontstaan uit een atoom of een atoomgroep door het afstaan of opnemen van een of meer elektronen. Als het is afgestaan noemen we het een positief ion, als het is opgenomen noemen we het een negatief ion.
Een atoom is het kleinste deeltje van een chemisch element.
Een element is een benaming voor een grondstof waaruit alles in de natuur is opgebouwd. Een elektron is 1 van de elementaire deeltjes, het lichtste deeltje met een elektrische lading.
Kristalrooster houdt in dat het stofje een kenmerkende, regelmatige uiterlijke vorm heeft en het rangschikken van de atomen, ionen of moleculen heeft een steeds herhalend patroon, dit wordt een kristalrooster genoemd. De afbeelding hiernaast is een beeld van zuiver zout gemaakt met een rasterelektronenmicroscoop. Zout is in het dagelijks leven de benaming voor de verbinding natriumchloride, ook wel keukenzout genoemd. zo beter ;)