Omdat de aarde bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat er ergens een punt is waar het zuidelijk halfrond overgaat in het noordelijk halfrond, ja en aan die schijding heben wij de naam evenaar gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evenaar bestaat niet. Het is een denkbeeldige lijn op de aarde. Hij is alleen handig als rekenhulpmiddeltje en om posities mee uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
evenaar of equator is een denkbeeldige lijn op het aardoppervlak in de vorm van een grootcirkel midden tussen de polen. De evenaar verdeelt de aarde in een noordelijk halfrond en een zuidelijk halfrond. De hemelevenaar verdeelt de sterrenhemel in een noordelijke en zuidelijke sterrenhemel.

De evenaar dient als referentie (nul graden NB/ZB) voor het aangeven van de geografische breedte van een positie. De polen liggen daarbij op 90° NB/ZB. De evenaar is 40.076,592 km lang.

De snelheid ten gevolge van de draaiing van de aarde is op de evenaar het grootst en bedraagt ongeveer 1670 kilometer per uur. Op de pool is deze snelheid het laagst, namelijk gelijk aan nul. (Iemand die op de pool staat, draait alleen maar om zijn of haar eigen as). Het waait echter niet harder op de evenaar dan elders, omdat de atmosfeer van de aarde net zo hard meedraait.

Op de evenaar staat de zon tweemaal per jaar precies recht boven de grond (in het zenit). Dit geldt overigens voor het gehele gebied tussen de beide keerkringen. Daarom is het op de evenaar meestal erg heet en zijn er ook geen seizoenen, zoals die in gematigde gebieden als Nederland en België worden gekend. Wel kent men er vaak een natte en een droge tijd. De zonkracht is op de evenaar gemiddeld het grootst.

Een andere bijzonderheid is dat de dag en de nacht rond de evenaar vrijwel even lang zijn. De sterren aan de hemel beschrijven allemaal een halve cirkel, net als de zon. De poolster, die in noorderlijker gebied vrijwel stil staat omdat de aardas er doorheen wijst, is op en ten zuiden van de evenaar niet te zien.

De ligging van de evenaar werd bepaald in de 18de eeuw door een Franse expeditie onder leiding van Charles Marie de La Condamine. Met zijn expeditie wou hij bewijzen dat de aarde aan de polen is afgeplat. De locatie die hij aanwees als de evenaar ligt echter enkele honderden meters naast de werkelijke helft van de aarde, een fout die door de Ecuadoriaanse overheid is vereeuwigd in het monument Mitad del Mundo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een speciale lijn rondom de aarde. Het is een cirkel waarvan het middenpunt in het centrum van de aarde ligt en alle punten van de cirkel even ver van beide polen liggen.

Iedere sfeervormige, roterende lichaam heeft zo een evenaar. Dus de evenaar bestaat omdat de aarde een bol is en ook nog roteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvankelijk had dit een wetenschappelijk kantje .
In de 18’de eeuw was er een discussie of de wereld rond , met afgeplatte polen was volgens oa. Newton , of het een bol was met een uitstulping aan de polen ( oa. Descartes).
Charles Marie de la Condamine is dat gaan uitzoeken en moest daarom ‘de evenaar’ bepalen. Op een paar 100 meter was hij correct. (op die plaats staat nu een groot gedenkteken) ,zie foto.
Eigenlijk is de evenaar , en lengte en breedte graden vooral van nut voor de ‘cartografie’ en daar onmiddellijk mee verbonden de ‘navigatie’ op zee.
Om te navigeren werden vroeger de stand van sterren of maan/ planeten gehanteerd .Maar dat was niet nauwkeurig en soms moeilijk.
De Britse overheid stelde openlijk de vraag , met een grote beloning voor degene die een oplossing vond voor het probleem. John Harrison ,een uurwerkmaker vond de oplossing voor de lengtegraad . (Daarom is de 0° lijn in Engeland (Greenwich)) . Later is men ook de breedtegraad gaan hanteren , met daarop heel specifieke lijnen ....waaronder de evenaar.