is de baan van de asteroide die gisteren langsscheerde veranderd door de aarde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, gelijkspel nightmare!

Het beste antwoord

Jazeker!

De baan van de maan wordt al veranderd door de nabijheid van de aarde - de maan draait niet voor niets rondjes rond de aarde.

De asteroïde (eigenlijk is dat een anglicisme; voor puristen heet zo'n ding een planetoïde) kwam dichterbij dan de maan. De zwaartekracht van de aarde heeft hem dus beïnvloed. Daardoor volgt hij nu een andere baan dan voordat hij zo dichtbij kwam.

Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/asteroide-terug.263281 voor wat extra achtergrondinformatie.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja een beetje misschien 1 centimeter net zoiets als dat wij elk jaar dichter bij de zon komen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan net zo goed zeggen een miljoen kilometer. Als je de baan over 100 jaar bekijkt zal deze makkelijk zoveel af kunnen wijken. (ook ik doe hier een aanname) Het gewoon noemen van een centimeter is feitelijk onzin.
de zon heeft een veel groter invloed erop en de aarde heeft slechts de eerste keer een invloed daarna beschrijft ze een baan rond de zon die onveranderlijk is als er niets zijn weg kruist

Toegevoegd na 27 seconden:
ja dus een beetje wel