waarom lijkt het vanuit een vliegtuig of de golven in de zee stil staan?

Als je boven zee vliegt beweegt het water niet en zie je het schuim van de golven stil staan. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Omdat golven eigenlijk zich niet verplaatsen, maar een cirkelbeweging maken. Deze cirkelbeweging zorgt er voor dat je je, nadat een golf is gepasseerd, nog altijd op exact dezelfde plaats bevindt met je luchtmatras als vóór het toekomen van de golf. Dit fenomeen verklaart ook waarom er geen netto beweging is van water. Een golf verplaatst dus enkel energie en geen watermassa.

http://www.expeditiezeeleeuw.be/leerplatform/scheepvaart/sc_klas_ker_ran04.php

Toegevoegd na 16 uur:
Een andere oorzaak kan natuurlijk zijn, dat doordat je zo hoog vliegt (10km) dat dingen die ver weg zijn zoals de golven van de zee je niet ziet voorbij gaan.
Dit noemen ze ook wel de parallax beweging. Objecten die dichter bij de waarnemer liggen lijken door de verandering van kijkrichting meer mee te schuiven dan voorwerpen die verder weg liggen. Voor het oog lijken bijvoorbeeld vanuit een trein of auto ver verwijderde objecten met de waarnemer mee te bewegen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Parallax
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Je beschrijft de situatie dat je op een luchtmatras op dezelfde plaats blijft.
De vraag gaat over het zicht vanuit een vliegtuig.
erotisi
8 jaar geleden
Hoe denk je dat je vanuit het vliegtuig die matras ziet bewegen, toch hetzelfde als het schuim
Thecis
8 jaar geleden
@erotisi
Sorry, maar ik kan je ook totaal niet volgen...
erotisi
8 jaar geleden
Zo moeilijk is dat toch niet. Als de golven alleen op en neer gaan en alles wat erop drijft ook alleen op en neer gaat zul je dat schuim toch ook niet zien voortbewegen?
Maar het is natuurlijk mogelijk dat vraagsteller iets anders bedoelt, ik zie alleen niet in hoe anders?!
Erna55
8 jaar geleden
De golven bewegen wel. Wanneer je een steentje gooit zie je de golven bewegen van steentje naar buiten.
Het schuim van de golven beweegt en komt aan de kust.
Dat je de bewegingen van het water (de golven) niet waarneemt, heeft voornamelijk te maken met de afstand. Als je vanaf 7 km. hoogte naar die watermassa kijkt, dan zie je de individuele golven niet meer.
8 jaar geleden
Dat je de beweging van de golven niet ziet komt omdat je geen referentiepunt hebt.
Als je naar de wolken kijkt zie je ze ook niet bewegen, tenzij je een schoorsten of dakrand als referentiepunt neemt.
Je zit de sterren ook niet bewegen, maar een vliegtuig wel omdat je dan de sterren als referentiepunt neemt.