Welke twee bewegingen voeren planeten uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om hun as en in hun baan (door de ruimte)

Antwoorden (3)

Net zoals de aarde: om haar (denkbeeldige) as en om haar baanom de zon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle planeten die men tot nog toe bestudeerd heeft maken een draaiende beweging ten opzichte van hun eigen kern of as.
Sommige planeten draaien tegelijk nog eens rond een zon uit hun specifieke zonnestelsel, hun specifieke planetengroep of hun deel-Universum.
Sommige planeten draaien enkel rond een andere planeet of planetengroep en dus niet noodzakelijk rond een zon.

Hartelijke zonnegroet van 'ergens' op planeet Aarde ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten opzichte van de "vaste" sterren in een melkwegstelsel, een geodeet door de ruimtetijd, (voor een planeet een omloopbaan om de ster), een eigenrotatie, precessie, nutatie en tweede orde nutatie. Mogelijk ook nog hogere orde nutatie. Nutatie is het trillen van een tol, is de tol wat vloeibaar en/of niet homogeen zoals bij een rauw ei of een planeet, dan ontstaat nutatie.

Hierbij dus de bewegingen om het centrum van het melkwegstelsel, bewegingen door toevallige samenstanden van groepjes naburige sterren, bewegingen van een planeet onder invloed van andere planeten en dubbelsterren, min of meer toevallige bewegingen door ontmoetingen met nabije sterren(groepen sterren), bewegingen van het melkwegstelsel in de lokale groep en andere nog meer kosmische bewegingen niet meegerekend.