Hoe komt het dat de warmte van de zon makkelijker op aarde komt de komende tijd? Heeft dit met ozonlaag te maken en het broeikaseffect of iets anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

De warmte van de zon komt helemaal niet op de aarde. Het licht van de zon komt op de aarde, en wordt door de aarde en door de gassen in de atmosfeer gereflecteerd als warmte.

De gassen in de atmosfeer kunnen de gereflecteerde warmte tegenhouden zodat hij niet meteen de ruimte in verdwijnt.

Dat is het broeikaseffect, zonder het broeikaseffect zou de aarde een ijskoude levenloze steenklomp in de ruimte zijn. Lang leve het broeikaseffect!

De reden dat de aarde opwarmt door het VERSTERKTE broeikaseffect, is omdat er steeds meer gassen in de atmosfeer zitten, die de warmte die de aarde uitstraalt, goed vast kunnen houden. Met name CO2 is een bekend broeikasgas. En laat dat nou net door de mensheid in grote hoeveelheden de atmosfeer in gestort worden...

De ozonlaag heeft er heel weinig mee te maken, ozon is een giftig gasje in de atmosfeer dat de gevaarlijke ultraviolette straling van de zon tegenhoudt. Minder ozon in de atmosfeer betekent meer kanker op aarde. Ozon is ook een broeikasgas, minder ozon betekent dus minder opwarming. Maar daar heb je weinig aan als alle diersoorten sterven door de ultraviolette straling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil de minnaar even motiveren? Ik heb dit in een paar jaar tijd aan ongeveer 1000 leerlingen bijgebracht, dus als het fout is wil ik het graag alsnog rectificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine kans dat dat gaat gebeuren Stippel. Een plus van mij in ieder geval, want dit antwoord is (zover ik weet en kan oordelen) gewoon correct en dit is ook wat ik altijd geleerd heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat met die ozonlaag valt gelukkig allemaal wel mee nu we de cfk-productie aan banden hebben gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is mij ook al opgevallen en overkomen: er doolt hier ergens een verstokte mineur rond. In het Stratego is hij de laagste in rang!
Van mij ook een +je