Is die aardbeving in Nederland/Limburg nou echt zo of bangmakerij/geldklopperij?

Ik heb een hysterische vriendin die word helemaal gek, nu zie ik allemaal berichtjes op internet en er was zelfs iet sop Nederland 1? Terwijl de mensen van Powned op internet het echt niet serieus nemen.
Overal staat wel vermeld dat er honderden jaren geleden(vermoedelijk 1600) een aardbeving van 7.0 is geweest die 10 á 20 seconden duurde. Dat is allemaal wel leuk, maar waarom komt er nu toevallig iets op internet? Vanwege Japan? Moet Nederland ook even aandacht hebben? Wie kan mijn vraag beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in zuid-limburg:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook, in Roermond waar in 1992 die 6.2 was geweest ofzo. Altijd leuk! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie niet wat dit in de categorie internet doet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik er via internet aan ben gekomen en niet wist waar het anders moest. goed antwoord trouwens =D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij hoort thuis in aardrijkskunde en die is weer te vinden onder wetenschap. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou helaas staat ie nu bij Internet
Kimath
13 jaar geleden
Ik heb niks hierover gehoord, ik denk dat het bangmakerij is. Nederland ligt niet aan de rand van een tektonische plaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op Powned, of eenvandaag volgensmij. Hoe zit dat dan met die tektonische plaat? Er waren wel 2 scheuren in Limburg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is al verplaatst hoor.

Antwoorden (7)

Niemand kan met zekerheid zeggen of dit mogelijk is maar er loopt wel en een aardkorstgrens door zuidlimburg, maarja als het gebeurt gebeurt het, wat wil je er aan doen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil er niks aan doen, wat gebeurt gebeurt, maar ik vraag me gewoon af of dit echt is of een hoax. Nieuwsgierigheid misschien?
"De Aardbeving bij Roermond op 13 april 1992, om 3.20 uur 's nachts was de sterkste aardbeving die ooit in Nederland is waargenomen en één van de grootste bekende aardbevingen in de geschiedenis van Noordwest-Europa."
Dat was 5,8 op de schaal van Richter (bedenk dat 2 10 keer zo sterk is als 1; 3 10 keer zo sterk als 2, enzovoorts).
Die aardbeving kwam vanuit de Peelrandbreuk, "Grofweg volgt de breuklijn de lijn Roermond- Meijel - Liessel - Deurne- Bakel - Gemert - Uden-Heesch." http://nl.wikipedia.org/wiki/Peelrandbreuk

"De Aardbeving bij Verviers op 18 september 1692 om 14.15 uur was de sterkste aardbeving die ooit in België is waargenomen en één van de grootste bekende aardbevingen in West-Europa in de geschiedenis."
Dat was een 6,3, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardbeving_Verviers_1692 , net zo zwaar als de aardbeving in Christchurch.

Maar: een lichtere aardbeving die ondieper in de aarde voorkomt, kan soms meer schade veroorzaken dan een zwaardere aardbeving die dieper zit.

Het is logisch dat mensen zich nu gaan afvragen: kan zoiets hier ook gebeuren? Wat als zoiets hier gebeurt?
het is nieuws, dus zijn mensen ermee bezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, er zijn mensen mee bezig. Maar nu proberen ze ergens toch mensen bang te maken door te zeggen dat er kans is op een 7.0 . Wat ik raar vind is dat ze juist NU zeggen dat er kans is, terwijl dat 2 jaar geleden ook zo was. Natuurlijk doen ze het vanwege Japan, maar nu zaaien ze alleen maar meer paniek ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk, omdat mensen nu zien wat de effecten zijn.
Als je in een periode in de herfst wanneer het almaar regent zonnebrandolie wilt verkopen werkt dat ook niet, dan wacht je tot de zon weer schijnt.
Als mensen het ergens over hebben, als een onderwerp leeft onder mensen, dan komen al dit soort dingen ook weer boven. Ga ergens op kraamvisite en je zit ineens middenin de bevallingsverhalen - dat werkt simpelweg zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sensatie verkoopt nou eenmaal. Maak mensen bang en ze kopen meer kranten, kijken meer nieuws zenders en brengen zo een hoop geld extra in het laadje :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik! Maar jij verwoordt het een stuk beter :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aardbeving van Roermond, gevoeld in Utrecht.... Maar toch kan het geen kwaad, hier in nederland de centrales te gaan controleren, of verbeteren, want over het algemeen, zijn we hier in dit land nergens op voorbereid, kijk maar naar de brand in Moerdijk. Zodra er een lange tijd geen ongelukken gebeuren, en alles gaat goed, verslapt de aandacht van de mens, en ongelukken elders zijn lekker de "ver van mijn bed show". En als er dan toch een ongeluk hier gebeurt, kan men achteraf weer lekker gaan klagen, dat er zoveel niet in orde was, en er daardoor wel doden of gewonden zijn gevallen, of milieu schade is opgelopen of schade voor de volksgezondheid. Beter goed voorbereid, dan helemaal niet. Beter het zekere voor het onzekere, en beter voorkomen dan genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Hippo, wat je zegt. zo denk ik er ook over.
Ja , ik had dit gehoord misschien kan die binnekort al komen maar niet zo erg als japan hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was net dit artikeltje in DE MORGEN aan het lezen.
Dit is geen bangmakerij ....U heeft trouwens geen reden om bang te zijn . Tenzij U de bang bent dat er vliegtuig op Uw huis kan neerstorten of een krokodil in Uw tuin aantreft die ontsnapt is uit de dierentuin.

Link:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kan zoveel meis, er kan je ook een ander ongeluk gebeuren.
Je weet het niet en dat is maar goed ook, wat had je anders voor leven???
Ja ook Nederland kan een aardbeving krijgen, wanneer????
ik of men weet het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is waar, er is een kans, maar het is wel een heel erg kleine kans dat Limburg gaat beven, als je vriendin daar niet mee kan leven zou ze naar het midden van het land moeten verhuizen, Groningen en Friesland beven ook zo af en toe licht door gaswinning, daar verzakken huizen en komen barsten in muren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het midden van het land zit je dan weer met de rivieren en de dijken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het midden van Nederland ligt ergens op de Veluwe, dat ligt grotendeels boven NAP, dus daar zit je meestal wel goed.
Hoewel veel bomen daar, dus oppassen voor bosbrand. :-P
Als de Peelrandbreuk en Rijndalslenk weer actief worden, komt er in Nederland een groter risico op aardbevingen. Dit breuksysteem is hetzelfde dat er voor gezorgd heeft dat er vulkanen zijn in de Eifel in Duitsland, dus dan weet je het wel. Een echte breuk in de aarde met een echt schuifvlak waarlangs echt magma naar boven kan komen en echte aardbevingen kunnen optreden.

Helemaal ondenkbaar is het niet, maar het kan best nog enkele tienduizenden jaren duren. Het kan ook morgen zijn. Er zijn geen aanwijzingen dat het morgen zou gaan gebeuren, dus laat je niet gek maken.