Wie heeft ooit bedacht dat noord boven ligt?

In de het heelal is geen boven of beneden toch?
Voordat we sowieso wisten dat er een heelal was gaf men het noorden al aan als zijnde boven.
Waarom?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Dat is gewoon een afspraak. Net als rechts rechts is en links links.
Het is ook niet echt boven. We tekenen toevallig het noorden van de wereld bovenaan een wereldkaart, maar het kan natuurlijk ook andersom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een afspraak tussen wie?
Wie hebben die eerste afspraak gemaakt?
De vraag is trouwens: wie heeft het ooit bedacht? Geen min van mij, maar ik snap de plussen ook niet echt.
Kan aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Conan, er is in dit geval geen WIE. Net als een appel een appel heet is dat gewoon zo ontstaan. Het is totaal niet te achterhalen wie dat woord als eerste heeft gebruikt en wanneer dat als eerste van die persoon is overgenomen en ook niet wanneer het algemeen gebruik is geworden om specifiek DAT woord ervoor te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze namen komen in de bijbel al voor vanaf adam en eva
en daarna noch vele malen

Andere antwoorden (3)

Hoogst waarschijnlijk de persoon die ontdekte dat een magneet naar deze kant (noorden) toegetrokken werd. Trek(kracht) word nu nog steeds geassocieerd met hoog of groot. Denk aan een groot dier (veel kracht) (boven of hoog dus.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook wijst het uiterste puntje van een kompas van je af als je met je lichaam naar het noorden staat Optisch staat de pijl dan omhoog!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze wisten toen nog niet welke kant van de magneet naar het noorden wees. De andere kant van de magneet had net zo goed als referentiepunt gekozen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien, het magnetisch "noorden" licht op de zuidpool.
Frimu2
12 jaar geleden
@dryke de kant die er naar toegetrokken word. Indien erg licht en drijvend gemaakt.Zou hij ook naar wat ze later noorden genoemd hebben van je af moeten drijven.
Dat moet een Hollander geweest zijn, het is echt typisch hoe de Nederlanders het Noorden steevast met naar boven aanduiden en vreemd opkijken als je zegt dat je in het Noordwesten van een stad woont.

De meeste moderne kaarten hebben de meridianen als verticaal, waarschijnlijk vanweg het gebruik in combinatie met een kompaskoers. Kaarten van stukjes van het Noordelijk halfrond (waar veruit de meeste mensen wonen) hebben meridianen die in het Noorden in 1 punt samenvallen. Als je het kompas op de kaart legt dan valt het samen met een meridiaan na correctie voor declinatie. De bovenkant van een kaart valt dan samen met het Noorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze namen komen in de bijbel al voor vanaf adam en eva
en daarna noch vele malen
te beginnen bij oude testament exodus 40:22 tot zacharia 14:4
daartussen komt het 77 x voor
in het nieuwe testament komt het maar 2 x voor
nl lukas 18:29 en openbaringen 21:18
om maar niet te spreken van de verleng woorden
zoals bijv noordenwind noordzijde