Waarom heet de beneluxtunnel eigenlijk de beneluxtunnel?

Hoe is het ontstaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet gewoon een naam net als een staat naam.

Antwoorden (2)

Gebieden, steden en dorpen, straten, wijken, kanalen, bruggen en tunnels (en soms zelfs gebouwen) moeten gewoon een naam hebben. Dat is handig in de communicatie, en dus plaatsbepaling.

Je kunt een tunnel een naam geven die te maken heeft met de locatie, zoals de Schipholtunnel of de Westerscheldetunnel, maar net zoals bij straten kun je namen geven die te maken over onze geschiedenis of cultuur. Denk aan de Martinus Nijhofbrug bij Zaltbommel, de Prins Clausbrug in Utrecht, of indirect de Coentunnel, vernoemd naar de Coenhaven (Jan Pieterszoon Coen)

De Benelux zegt ook iets over onze geschiedenis. Opgericht in de oorlogsjaren, eerst als douane-unie en later als economische unie tussen Belgie, Luxemburg en Nederland. Zo is het de Beneluxtunnel geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Één van de argumenten die de Vlaardingse burgemeester dhr. Heusdens gebruikte, en werd overgenomen door de minister van Verkeer en waterstaat, dhr. Korthals, was dat deze tunnel de ontsluitingsweg zou zijn voor het noordelijk havengebied en het westland voor de gehele BeNeLux.

Dat het een vooruitziende blik was kunnen we nu wel zeggen, indien de tunnel dicht is loopt het verkeer van en naar het noorden van Rotterdam vast.

Toegevoegd na 2 minuten:
De minister was:

J. VAN AARTSEN

en niet zoals ik perongeluk vermelde dhr. Korthals