Welke ezelsbruggetjes bestaan er voor de namen van Centraal-Europese en Oost-Europese landen?

Ik zoek met name ezelsbruggetjes voor de rijtjes
- Slovenië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Albanië (Griekenland).
- (Rusland/Kaliningrad) Polen, Tsjechië, Hongarije, Servië, Macedonië (Griekenland).
- Wit Rusland, Oekraïne, Moldavië, Roemenië, Bulgarije (Griekenland).

De landen tussen haakjes mogen erbij of weg gelaten worden, afhankelijk van wat het beste uitkomt voor het ezelsbruggetje.

Zelfbedachte ezelsbruggetjes zijn ook prima trouwens.

Toegevoegd na 9 minuten:
Oeps! Tsjechië moet natuurlijk Slowakije zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit al de rijtjes zijn die je op deze wijze wil leren dan was het voor mij eigenlijk altijd wel voldoende om alleen de beginletters te nemen. In je eerste rijtje dus SKBMAG. Maar je wil er een zin bij denk ik?
Dan is het een kwestie van gewoon een rare zin verzinnen, zo even snel zoiets als dit?
Sla Kan Beter Met Anderen Groeien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad het idee van ezelsbruggetjes voor landennamen. Maar niet elke zin werkt even goed, omdat je wel elk woord in de zin moet onthouden, dus woorden moeten niet weg gelaten kunnen worden of verwisseld kunnen worden met een ander woord, en de zin zelf moet pakkend genoeg zijn om te onthouden.
Dat is dus mijn vraag: welke zinnetjes kan je gebruiken voor deze landen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeven niet per se zinnen te zijn overigens, je kan ook als ezelsbruggetje een woord vormen van de eerste letters of eerste lettergrepen, maar dat lukt vaak veel minder goed.

Het beste antwoord

Slovenië - Kroatië - Bosnië-Herzegovina - Montenegro - Albanië - Griekenland: 'Sanne Koopt BH's Met Acht Gaten'

Rusland - Polen - Tsjechië - Slowakije - Hongarije - Servië - Macedonië - Griekenland: 'Rond Pasen Traint Sanne Haar Schaap Met Gras'

Wit-Rusland - Oekraïne - Moldavië - Roemenië - Bulgarije - Griekenland: 'Willem Ontdekt Makkelijke Routes Bij Groningen'

Ik weet dat de zinnen nergens op slaan, maar dat is meestal met ezelsbruggetjes. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mijn ezelsbruggetje is dat ik me de kaart van Oost-Europa voor de geest haal en ze dan van boven naar beneden opnoem.

PS. waarom moet Tsjechië Slowakije zijn? Het zijn 2 aparte landen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat als je het rijtje van boven naar beneden kijkt, alleen Slowakije daar in zit, Tsjechië valt buiten de lijn die ik voor me zie.
pfff...moeilijke opdracht zeg! Maar okay. Voor de eerste had ik het volgende in gedachte. Ik weet niet of je zoiets zoekt? "sloof krijgt bij-baan monter aangeboden"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is inderdaad het soort ezelsbruggetje waar ik naar zoek :)
Het is alleen een zin die niet zo makkelijk in je hoofd blijft zitten denk ik (wie kreeg er nou ook alweer een bijbaan aangeboden? en op welke manier was het nou?).
Maar toch een +1 voor je hulp :)
Als je er nog meer weet, hoor ik ze graag! Ik las trouwens ergens Super Kleine BH voor Slovenië, Kroatië, Bosnië-Herzegovina. Dat vond ik wel een mooie, dus ik heb daar zelf van gemaakt: super kleine bh mag. (waarbij mag dan staat voor Montenegro, Albanië, Griekenland). Ik denk dat dat wel eentje is die makkelijk blijft hangen (al kan je ook hier natuurlijk vrij makkelijk vergeten dat het superkleine is en niet te kleine of heel kleine).
Ik heb overigens geen idee of ze in die landen inderdaad geen bezwaar hebben tegen mini-bh's ;)