Welke oppervlaktemeting is correct?

Als een landmeter(kadaster) een stuk grond opmeet, maakt hij gebruikt van het Rijksdriehoekstelsel. Dit is een twee dimensionaal coördinatiestelsel.
In feite meet hij dus het plat kaart-oppervlak.

Wat nu als er bv. een dijk (5meter hoog) door het gemeten gebied loopt. Vanuit vogelvlucht gezien zal de meting best kloppen, maar als je met een meetlint over de bodem gaat meten, wordt de oppervlakte een stuk groter. Welke meting is dan de juiste, en is de juiste dan ook de juridische juiste (ik denk hier aan belastingen op basis van vierkante meters).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Romulus ,
Aangezien ik in Vlaanderen woon kan ik enkel die berekeningen voor hier terugvinden.
Misschien kan het antwoord op een vroeger gestelde vraag (beste antwoord) U daar gedeeltelijk bij helpen.
http://www.goeievraag.nl/vraag/ontbreken-bergen-heuvels-invloed-officiele.3727

Het beste antwoord

Zoals je zegt meet het kadaster 2-dimensionaal.
De oppervlak die gemeten wordt, wordt dus gemeten als een plat vlak, zonder heuvels en dalen en dat is de oppervlak die genoteerd wordt en ook door de wet geaccepteerd wordt.
Als jij een vijver in je tuin aanlegt zou je plotseling meer grond hebben, maar zo werkt het natuurlijk niet. Voor het kadaster zijn de grenzen en daarmee de indeling van het landschap belangrijker (logisch) dan de oppervalk van een golvend terrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat de meting vanuit vogelvlucht dan de juiste oppervlakte is, die dijk gaat namelijk de hoogte in.