Wat is Geologie?

geologie Uitspraak: xeoloˈgi de -woord (vrouwelijk) Zelfst. Naamw. wetenschap over de bodem van de aarde. Synoniem: aardkunde Gevonden op http://www.woorden.org/woord/geologie geologie •aardkunde. Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/geologie Geologie Geologie is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van de geschiedenis van de aarde en de hierop ontwikkelde levensvormen, de samenstelling van de aardkorst en de krachten en processen die hierop plaatsvinden. Gevonden op http://www.natuurinformatie.nl/ndb.mcp/n geologie De wetenschap die de opbouw van de aarde onder het aardoppervlak bestudeert. Gevonden op http://www.digischool.nl/ak/onderbouw-vm Geologie Studie van de opbouw en de samenstelling van de aarde door de tijd heen. Ook wel aardkunde of aardwetenschap geheten. Gevonden op http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_detai geologie De wetenschap die zich bezighoudt met de fysische geschiedenis van de aarde, de stenen waar zij uit bestaat en de fysische veranderingen waar zij aan onderhevig is en is geweest. Categorie: Vakgebieden > aardwetenschappen. Gevonden op http://www.aat-ned.nl/wwwopac.exe?databa geologie studie van de bouw en de ontwikkeling van de aarde aan de hand van de studie van de ondergrond Gevonden op http://www.bisonline.be/main/bronnenboek Geologie Studie naar samenstelling en geschiedenis van de ondergrond. Aan de oppervlakte wijst nog maar weinig op de geweldige gebeurtenissen die gedurende miljoenen jaren hebben plaats gevonden. De instabiliteit van de ondergrond, veroorzaakt door het op grote diepte voorkomen van zoutlagen en het eeuwige proces van het neerleggen en weer weghalen van Gevonden op http://www.encyclopediedrenthe.nl/Geolog Geologie Let op: Spelling van 1858 de kennis der aarde, de leer van hare wording. Geologisch, de aardkunde betreffende; aardkundig. Geoloog, een aardkenner Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/weil004kuns01/ Geologie Gebruikt voor: Mineralen. Meer specifiek: Geologische processen. Minder specifiek: Natuurwetenschappen. Externe bronnen: voorbeeld)

Geologie of aardkunde is de wetenschap die de Aarde, haar geschiedenis en de processen die haar vormen en gevormd hebben, bestudeert. Geologie behoort tot de aardwetenschappen. Wetenschappers die de geologie als vakgebied hebben, worden geologen genoemd.

Geologie is de studie van de aarde )aardlagen bergen etc. Fysische geologie voluit.

De geologie bestudeert de aarde en (het ontstaan van) alles wat onder het aardoppervlak ligt. Als je geologie studeert, houd je je dus bijvoorbeeld bezig met dingen als: - Hoe zijn al die aardlagen ontstaan? - Hoe werkt vulkanisme eigenlijk? - Waar zitten delfstoffen in de grond? - In welke tijden zijn welke gebergten ontstaan en hoe kwam dat zo? Aanverwante studies zijn fysische geografie (natuurkundige aardrijkskunde, dat bestudeert ook alles wat in de atmosfeer gebeurt en hoe de 'buitenkant' van de aarde is geworden zoals hij nu is onder invloed van natuurlijke processen) en geofysica (aard-natuurkunde, de studie naar alle natuurkundige verschijnselen in de aarde). Hieronder een linkje naar de studierichting geo-wetenschappen in Utrecht. Daar heb je ze alle 3 bij elkaar.