pierebadje (ga vaak naar het strand)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet een zwin.
We kennen 'het Zwin' nu vooral als de naam van een strand-natuurgebied in Vlaanderen, maar de oorspronkelijke betekenis van het woord is een strandmeertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In brabant noemen wij het meestal een poel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar bestaan wel meerdere namen voor .
Wij hier noemen het een plas.
De meertjes die ontstaan zijn echter afhankelijk van het soort strand.
Sommige plassen verdwijnen na een poosje , sommige worden permanent.
Geografisch heeft men daar een verschil in gemaakt : permanente , die in de tijd worden afgescheiden of gedeeltelijk afgescheiden worden naar het Frans :étang (vijver) genoemd of een 'haf'.
Wanneer een blijvend meer of half afgesloten meer alleen gevoed wordt door zeewater is het een 'lagune'.
Wanneer het iets tijdelijk is noemt men het gewoon een strandmeertje of plas of poel .... de langwerpige noemt men 'zwinnen' , die kunnen gevaarlijk zijn door het trekken van het water ...en er kunnen zogenaamde zwinkuilen in voorkomen.