Kan je energie uit algen halen?

En dan niet als biobrandstof maar écht energie eruit halen, ze als een soort zonnecentrale gebruiken of zoiets.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Dat wordt al gedaan, men gebruikt fotosysteem II, een enzym dat water splitst in protonen, elektronen en zuurstof, als een elektriciteit opwekken element. Fotosysteem II eiwit hecht gericht op koolstof nanotubes, waardoor een spanningsverschil kan ontstaan tussen de koolstof drager en de oplossing. Het betreffende eiwit kan worden gewonnen uit cyanobacterien. Het grootste probleem schijnt de stabiliteit van de eiwitten te zijn, maar het is niet zo groot als gedacht, omdat slechts een klein gedeelte van het eiwit daadwerkelijk actief is. In een levende bacterie is de cel weinig anders aan het doen als nieuwe cellen maken en eiwitten herstellen en vernieuwen. Bij geisoleerde eiwitten is dat herstellen onmogelijk of moeilijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Blijkbaar niet,alleen bio-energie.
fremar
11 jaar geleden
Algen zijn een uitstekend om energie uit te winnen. Algen vermenigvuldigen zich heel erg snel en zetten co2 om in zuurstof. Uit de algen worden dan uiteindelijk lipiden gewonnen. Lipiden zijn een grondstof voor biodiesel. Algen zijn te kweken, klimaatneutraal en dus een prima alternatieve energiebron. Een nadeel van de energie van algen is dat algen energie nog erg duur is.
Maar een zonnecollector met algen, waar zeg maar twee draadjes uit komen waar dan elektriciteit op staat, helaas...