Waarom heeft Duitsland nog slapende vulkanen?

In de Eiffel zijn slapende vulkanen maar Duitsland ligt niet op een breuklijn. Hoe zit dit?

5 maanden geleden
tinus1969
5 maanden geleden
Daarom slapen ze - de breuklijn is weg.
ronron1212
5 maanden geleden
@tinus1969 er is nooit een breuklijn geweest het is een zo genaamde hotspot
De laatste vulkaanuitbarsting is 11.000 jaar geleden geweest, maar dat betekent niet dat het in de toekomst niet weer kan gebeuren. Er zijn al eerder pauzes in het vulkanisme geweest van duizenden jaren, zelfs tot aan 150.000 jaar aan toe.
Een hotspot is een plek met een vulkaan of meerdere vulkanen zonder dat er breuken in de buurt zijn.
Mikaapje
5 maanden geleden
@Ronron1212 maar hoe ontstaan die hotspots dan?
ronron1212
5 maanden geleden
Een hotspot is een plek op een planeet waar vulkanisme plaatsvindt dat niet gerelateerd is aan plaatbewegingen zoals die in de plaattektoniek gelden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hotspot_(geologie)

Antwoorden (1)

Die vulkanen zijn te vinden in de Eifel in het westen van Duitsland. Dit gebied maakt deel uit van het Rijnlands Leisteenplateau. De vulkanen zijn niet gerelateerd aan plaattektoniek (beweging van aardplaten), maar ontstonden door een mantelpluim die vanuit de aardmantel verschillende wegen richting het aardoppervlak gebaand heeft. Zo'n mantelpluim ligt op een diepte van tussen de 45 tot 400 km en is ongeveer 100 km breed. In de pluim zit opstijgende magma die ongeveer 150 tot 200 graden warmer is dan de omgeving, waardoor het een geringere dichtheid heeft en met een snelheid van 10 cm per jaar naar het aardoppervlak kan bewegen. Op het moment dat vloeibare magma door scheuren naar de oppervlakte van de aarde kan dringen ontstaan er vulkaanuitbarstingen.

De Eifel is in de huidige tijd een slapend vulkanisch gebied dat per jaar slechts 1 à 2 millimeters omhoog komt. De mantelpluim in dit gebied is afgekoeld, vanuit de kern van de aarde wordt de ondermantel nauwelijks meer verhit.
Amadea
5 maanden geleden