Wat is een ontginningsbasis precies? En wat is een wetering? Het heeft te maken met het ontginning van veen maar ik snap het niet!! Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (1)

Ik ben geen expert, maar hier is iets voor dummies:
Veen is zompig land. Daar kun je niet zoveel mee. Dus als je er landbouwgrond van wilt maken of er een dorp wilt stichten, dan moet je zorgen dat het land droog valt. Dat heet ontginnen. Ontginnen doe je vanaf een ontginningsbasis; een kampje met onderdak en voedsel voor de ontginners, werktuigen voor het ontginnen en dergelijke. Die ontginningsbasis moet een plek zijn waar het al droog is, die goed bereikbaar is voor de mensen die er werken en de gereedschappen die ze er nodig hebben.
Om het land droog te maken moet je zorgen dat het water wegloopt. Daartoe graaf je kanaaltjes, weteringen genaamd (woord komt van water > afwatering). Je legt een dijkje om het veen, zodat je het ook droog kunt houden.
De gemeente Ronde Venen (Mijdrecht, Wilnis) is een goed voorbeeld van een ontgonnen veengebied. De dijk van Mijdrecht naar Wilnis is de oude ontginningsbasis. In de Middeleeuwen probeerden de graaf van Holland en de bisschop van Utrecht land te winnen op elkaar door veengebieden en geestgronden te ontginnen.
Kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Ontginning