Hoe blijven ze het het "naschokken"noemen?

Naschokken zijn minimaal een punt lager dan de aardbeving zelf. Maar over hoelange periode kun je blijven spreken over een "naschok". Wanneer wordt het weer een aardbeving genoemd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Eigenlijk is de aardbeving in Japan gewoon een nieuwe aardbeving.
Maar omdat ze in hetzelfde gebied is en omdat het over dezelfde platen gaat is men geneigd over een naschok te spreken.
Vooral omdat er op die plaats kort geleden een grotere was.
De oostkust van Noord Japan is echter voortdurend seismologisch actief.
Er worden jaarlijks meer dan 10.000 bevinkjes geregistreerd.
Na een grote beving is er wel dikwijls een langere periode van instabiliteit , met verhoogde seismologische activiteit ...dat kan in principe jaren duren .
Men moet dat met een 'geologische' bril bekijken en die ziet het begrip tijd totaal anders als wij dat ervaren.
Met 'morgen' kan men in de geologie , binnen een miljoen jaar bedoelen.
De term naschok wordt eigenlijk vooral om te refereren naar de vorige heviger beving in dezelfde area....maar is in feite een nieuwe aardschok (plotse verplaatsing van een tektonische plaat)

Toegevoegd na 7 minuten:
Kaartje met de recente grotere schokken aan de oostkust van Noord Japan

Toegevoegd na 7 minuten:
Kaartje met de recente grotere schokken aan de oostkust van Noord Japan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Na de hoofdbeving kunnen nog vele maanden lang kleinere bevingen optreden, totdat het evenwicht in het gesteente geheel hersteld is. De naschokken kunnen grote paniek onder de bevolking veroorzaken.