Hoe kunnen we stranden hebben als we onder de zeespiegel liggen?

Je zou verwachten dat er overal rondom Nederland alleen maar dijken en water zou liggen, dus geen plek voor (verlaagde) stranden. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

De stranden, duinen en dijken liggen boven de zeespiegel. Grote delen van het land daarachter liggen onder de zeespiegel en worden tegen het water beschermd door de duinen en de dijken. Zo ongeveer de helft van Nederland ligt onder zeeniveau, en zou overstromen als de duinen en de dijken niet hoog genoeg en niet sterk genoeg waren.
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
De vraag is dan nog hoe dan kan? Ik lees bijv. 'In Noord- en Zuid-Holland bleef de strandwal grotendeels intact, daar is het laagveen dan ook blijven liggen. Door afgraven van het veen en door inklinking liggen ook die gebieden nu beneden zeeniveau.'
http://klimaatgek.nl/wordpress/2016/07/22/nederland-en-de-zeespiegel/ Moeten we dan concluderen dat onze stranden (of daaronder) geen veengrond aanwezig is zodat het ook niet kan inklinken. Zo ja, waardoor is daar geen veen? Weggespoelt door de zee? Maar dan zou je toch juist daar al een lagere zeespiegel verwachten? Misschien door aanwassing van 'zeegrond/zand' daarna.....
Antoni
7 jaar geleden
@erotisi, die vragen kan ik verder niet beantwoorden. Zo gedetailleerd is mijn kennis over de situatie helaas niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dus het hele gebied wat we als strand zien ligt hoger dan de rest van Nederland? Bijvoorbeeld strand Scheveningen ligt boven de zeespiegel bijvoorbeeld? Hier loopt de zee namelijk prima over in land (het strand) zonder dat hier een dijk bijvoorbeeld aan te pas komt toch?
WimNobel
7 jaar geleden
Volgens mij worden strand en duinen gevormd door zeestromen en wind. De stromen zorgen ervoor dat zand wordt aangevoerd totdat het droog komt te liggen. De wind stuwt het verder omhoog.
Van nature zouden de duinen dan ook steeds veranderen ("wandelen") maar in Nederland gebeurt dat nauwelijks meer doordat de infrastructuur sterk gereguleerd is (maar wel nog bijv. in 1953).
N.B. Scheveningen ligt wel degelijk op een duin. Alleen zie je dat niet omdat alles bebouwd en bestraat is. En de houten bouwsels op het strand lopen echt wel een risico om onder water te komen staan.
Antoni
7 jaar geleden
De boulevard van Scheveningen lijkt mij een prima dijk.
Vroeger, als in zo rond de romeinse tijd tot ongeveer het jaar 800, lag de provincie holland wel ongeveer 2-3m boven zeeniveau. Dat waren vooral hoogvenen. De kust bestond uit strandwallen die ongeveer 1 meter max boven hoogwater uitkwamen. Als gevolg van het dalen van het land trad er na 800 kusterosie op die de kust verscheidene km landinwaarts heeft gedwongen. Daarbij werd een grote hoeveelheid zand vrijgemaakt die vervolgens door de golven op de strandwallen is afgezet. Waar het door de wind is opgestuifd tot hoogtes van ongeveer 60 meter. Dit worden de jongen duinen genoemd. Jong in vergelijking met de strandwallen die veel lager waren. Pas in de 18de eeuw zijn deze duinen gestabiliseerd doordat mensen er helm en bos op aanplanten om het stuiven tegen te gaan. Maar dit betekent wel dat onze kust nog altijd uit duinen van enkele tientallen meters bestaat.
Het veenland achter het duin is vaak ontwaterd ten behoeven van landbouw en turfwinning. Dit heeft de hoogveenlaag geoxideert waardoor het maaiveld 2 tot 4 meter is gedaald. tot onder zeeniveau dus. Dat strand was er dus al voordat we onder zeeniveau kwamen te liggen.