Kan het zo zijn dat een planeet onstaan is vanuit een ster?

dat er zwakke sterren bestaan die op dat moment een sterke aantrekkingskracht hebben waardoor er gesteenten naartoe worden getrokken, zodat er een gesmolten gesteente laag om de ster heen zit en om die laag steeds weer nieuwe gesteente lagen bijkomen waardoor er op een gegeven moment een planeet ontstaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat kan ! En er is er zelfs al eentje gevonden. Die was een paar maanden geleden in het nieuws omdat het zelfs om een diamanten "planeet" bleek te gaan.

"In een artikel dat deze week in Science verschijnt, concluderen de onderzoekers dat de ‘planeet’ grotendeels uit diamant moet bestaan. Het gaat namelijk zo goed als zeker om het afgepelde overblijfsel van een witte dwerg, een compacte ster waarvan de kern voornamelijk uit zuurstof- en koolstofatomen bestaat.

Onder invloed van de energierijke straling van de neutronenster moet de witte dwerg het overgrote deel van zijn massa zijn verloren. Wat resteert is een bal van zuurstof en koolstof met een zeer grote dichtheid, ruim voldoende om de koolstofatomen samen te persen tot diamant.

Ook sterren komen een keer aan het einde van hun leven. sommigen ontploffen en vormen een zwart gat, anderen stralen nog heel lang zwakjes door. (duizenden miljarden jaren) maar uiteindelijk zullen ook zij afkoelen en planeetachtige temperaturen en eigenschappen krijgen.

Ze zullen een soort enorme gasplaneten gaan vormen met een rotsachtige kern in het centrum. Een beetje zoals jupiter is. Als jupiter zo'n 10x zwaarder was geweest, dan was deze in staat geweest om in zijn binnenste kernfusie op gang te brengen. Het object zou dan een bruine dwergster zijn geweest.

Maar een typische eigenschap van een planeet is dat hij om een ster moet draaien. En eenzame, afgekoelde ster zal dus geen planeet zijn. Daarvoor zal hij dus eerst om een andere ster heen moeten gaan draaien.

Toegevoegd na 6 minuten:
PS. met mijn verhaal rondom jupiter als dwerg-ster wil ik aangeven er zeker een relatie is in de overgang van planeet naar ster. En dat deze niet zo uitzonderlijk is als men wellicht zou denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De aarde is zo goed als zeker een afgekoelde ster. Dus ja, sterren kunnen in planeten veranderen. Het komt niet zozeer doordat ze gesteenten aantrekken, maar gewoon omdat ze afkoelen. De zon koelt ook af, en zou goed, over miljarden jaren, een planeet kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als het niet komt doordat ze gesteenten aantrekken, hoe kan een ster dan groeien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier klopt werkelijk zoveel niet van dat er geen beginnen aan is om het uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooh ik bedoelde niet dat de ster groeit, maar ik vind het raar dat als een ster afkoelt (zoals bij de aarde waarschijnlijk) dat de kern wel heet blijft en daarom kwam ik met of het gesteente aantrok
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde is toch ontstaan doordat een man met een toverstafje zwaaide en vervolgens in zijn kruis geslagen is (of zoiets) O.T. wat een onzin dit antwoord... !
Planeten die op deze manier ontstaan zijn mij onbekend. Wel is het zo dat als een oude ster explodeert (een supernova) de materie van die ster het heelal in geslingerd wordt en op een later tijdstip samen kan 'klonteren' om een nieuwe planeet te vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.kelpin.nl/fred/artikelen/godzonderhanden.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar een bron die bedoelt is om kinderen iets zo simpel mogelijk uit te leggen is niet de meest nauwkeurige... Die willen nog wel eens wat details weglaten. Ik wil met mijn antwoord niet beweren dat wat de vraagsteller vraagt niet bestaat maar de aarde is niet een afgekoelde ster maar volgens de heersende opvattingen onstaan uit ruimte stof en gas. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aarde_(planeet)#Ontstaan_en_ontwikkeling
Planeten ontstaan gelijk met een ster. Sterren ontstaan doordat gaswolken onder hun eigen gewicht samentrekken. In het centrum ontstaat dan de ster en daaromheen kunnen door klonteringen planeten ontstaan.

Zoals jij het beschrijft werkt het niet omdat sterren niet echt afkoelen. In de levensloop van de gemiddelde ster gebruikt deze zijn brandstof om op het einde van de rit dan te ontploffen. Hoe groter de ster hoe groter de ontploffing.

In de link staat hier meer over vermeld.