Waarom gebruiken ze in Nederland meer vervangbaar* water dan in België?

Het is een toetsvraag waar ik geen antwoord op weet! Alleen het zou ook juist 'niet vervangbaar' kunnen zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wellicht reinigen wij meer water voor hergebruik? Hoeveel waterzuiveringsgebieden zijn er in NL en hoeveel in BE? Waarom wij dat doen? Wellicht omdat we het toch al eens moeten zuiveren voor het te gebruiken is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
België en Nederland hebben grote overeenkomsten wat betreft 'drinkbaar' waterwinning , maar toch zijn er significante verschillen.
In Nederland komt het drinkwater vooral van gezuiverd oppervlaktewater . In België komt het drinkwater ook van gezuiverd oppervlaktewater , maar aangevuld met bronwater ( In Gent krijgen we water uiteen Waals wildwaterriviertje : de Bocq) en grondwater (soms heel oud water en favoriet van de meeste brouwerijen) . Regenwater wordt zelden gebruikt als drinkwater , maar wel in de landbouw , industrie en op sommige plaatsen is er een gemengde waterlevering voor douche , toilet (regenwater- ondrinkbaar) en oppervlakte-grond en bronwater.
In de Ardennen en hoger gelegen plaatsen hebben veel huisgezinnen nog zuiver putwater.
Zo gebruikt een gemiddeld Nederlands gezin gemiddeld 128 liter water per dag. In België is het waterverbruik het laagste van Europa :106 liter (waarschijnlijk wordt privé waterbezit niet meegerekend.
Vervangbaar???
Alleen het dieptewater (grondwater) heeft een lage periode nodig om terug op peil te geraken.... dat heeft hier en daar een paar problemen : door moderne landbouwemesting moet men bv. in Rochefort soms dieper en op andere plaatsen water zoeken ....en dat heeft repercussies op de kwaliteit van het Trappistenbier.
Echter echt onvervangbaar water vindt men slechts in gebieden als de Sahara : Daar wordt fossiel water bovengehaald om de waterbehoefte te voorzien. Dat fossiel water is grondwater dat soms al miljoenen jaren aanwezig is...maar dat steeds schaarser wordt , eindig is en niet aangevuld wordt.
Dit is een situatieschets .....maar daarmee is Uw vervangbaar-onvervangbaar probleem nog niet opgelost.
Is water vervangbaar? denk het niet.....misschien bedoeld Uw leraar recycleerbaar....maar dat is iets anders he.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord als eerst! Ten tweede bedoelt mijn leraar met vervangbaar het water dat door neerslag en rivieren enzo wordt gebracht, met niet vervangbaar volgens mij de Aquifers etc. (weet het niet heel zeker)