in m'n aardrijkskunde staan 2 rijtjes: lithosfeer,atmosfeer,biosfeer,hydrosfeer en: ionosfeer, mesosfeer,stratosfeer,troposfeer. Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
amc
12 jaar geleden
De zin van zelf huiswerk maken is dat je ervan leert. Wil je alleen weten wat de woorden betekenen, zoek ze dan even op in het woordenboek.

Antwoorden (2)

Het eerste rijtje:
De biosfeer is het gedeelte van de Aarde waar leven mogelijk is en bevindt zich in de hydrosfeer, de atmosfeer en de lithosfeer.
De lithosfeer of steenschaal[1] is het buitenste gedeelte van de vaste Aarde en is ongeveer 80 km dik.
De hydrosfeer is binnen de fysische geografie het geheel van water op, onder en boven het oppervlak van een planeet.
De aardatmosfeer of dampkring is de atmosfeer of lucht om de aarde.

Het tweede (incomplete) rijtje zijn de verschillende lagen van de atmosfeer:
troposfeer - 0 - 6/18 km, temperatuur neemt af met de hoogte
stratosfeer - 6/18 - 50 km, temperatuur neemt toe met de hoogte
mesosfeer - 50 - 80/85 km, temperatuur neemt af met de hoogte
thermosfeer - 80/85 - 640-700 km, temperatuur neemt toe met de hoogte
exosfeer - 700 tot 800 km

De ionosfeer is een laag rond de aarde waar de deeltjes door straling van de zon worden geïoniseerd
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel!
lithosfeer = buitenste deel v/d aarde
atmosfeer = de zwaartekracht die aan de aarde verbonden is
biosfeer = het gedeelte op de aarde waar leven mogelijk is
hydrosfeer = het geheel van water op ,onder en boven het oppervlak v/d aarde
ionosfeer = laag rond de aarde waar de deeltjes door straling v/d zon worden geisoleerd
mesosfeer = luchtlaag in de dampkring
troposfeer = onderste laag v/d dampkring
stratosfeer = de laag in de dampkring die zich tussen de troposfeer en de mesosfeer bevind.

http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/atmosfeer.html