Effectieve leermethodes voor talen?

Ik vroeg me af wat een goede leermethode is, bijvoorbeeld voor Engels of Duits.

(Heeft iemand toevallig een aparte manier hoe die leert?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Talen kan je op verschillende manieren leren. Je moedertaal leer je vooral doordat je het op jonge leeftijd hoort en na gaat praten. Op latere leeftijd leer je de taal pas lezen en je woordenschat uit te breiden.

Taalinstituten willen doorgaans wat sneller resultaat bereiken en hier begin je meestal met schrijven, praten en lezen tegelijk. De meeste taalinstituten leggen meer nadruk op het praten, bijvoorbeeld door naar een stukje te luisteren en na te zeggen, of een conversatie na te praten.

Als je niet meer op school zit zou je de taalcursussen van de LOI of Open Universiteit kunnen proberen. De Open Universiteit doet momenteel een onderzoek naar taal leren via de telefoon: http://docentvo.kennisnet.nl/710/taal-leren-met-de-mobiele-telefoon

Op scholen wordt doorgaans vooral aandacht besteed aan het leren van woordjes, het schrijven van teksten én in iets mindere mate het converseren. Woordjes leren kan je het beste doen door herhaling. Hiervoor is een uitstekend middel: het programma Wrts (http://www.wrts.nl/).

Om een nieuwe taal snel te leren kan je het beste naar het land zelf gaan en daar werken of daar naar school gaan. Of een combinatie van beide. Je komt dat de hele dag in aanraking met de taal en bent gedwongen deze ook te spreken (zie link talen leren).

Toegevoegd na 5 minuten:
Een goede methode is meestal een combinatie van van werkvormen, heeft begeleiding van een docent (kan ook via afstandsonderwijs) en richt zich op spraak, lezen én grammatica (in die volgorde). Ook moet de cursus uitdagend zijn en moet je op de een of andere manier gemotiveerd worden om door te gaan (dat kan bijvoorbeeld met een coach die je opdrachten geeft). In de didactische waarde van alleen een taalCD-rom geloof ik niet zo.

Toegevoegd na 10 minuten:
Een specifieke methode is de Delfse Methode. Deze wordt o.a. gebruikt om bijvoorbeeld Nederlands te leren en wordt onconventioneel genoemd (in de zin dat het anders is dan de traditionele methode. De methode is er ook voor andere talen (zie link delfse methode).

Toegevoegd na 11 minuten:
Tot slot een link met de verschillende methodes die de afgelopen 50 jaar zijn gebruikt: http://www.taalsite.nl/bibliotheek/lexicon/00468/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nu een ietsje korter antwoord. Door in het land in kwestie te gaan wonen en werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anneliez
13 jaar geleden
daar een paar weken een cursus gaan doen, werkt ook goed +