Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een werkgever zomaar uren afschrijven?

Mijn man zijn werkgever heeft 80 uur afgeschreven omdat hij vindt dat mijn man ze toch niet nodig had. Hij zei dat letterlijk tegen hem. Mag een werkgever dat zomaar doen? Mijn man heeft afgelopen jaar niet eens de kans gehad om ze op te nemen omdat veel collega's afwezig waren door ziekte en of andere dingen.

Ik ben heel benieuwd of dit zomaar kan en mag.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Nee dat mag niet
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, dat mag niet zomaar. Je kunt wel afspreken als werkgever dat je uren van een jaar eerder maar maximaal een x aantal maanden nog mee mag nemen in het nieuwe jaar, maar hoeveel maanden dat wettelijk mag durf ik niet te zeggen. In elk ander geval mag je niet zomaar uren wegschrijven. Die zouden dan sowieso ook uitbetaald moeten worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, dat mag in principe niet. Het zou kunnen zijn dat de wettelijke vakantie-uren, of de bovenwettelijke uren niet op tijd zijn opgenomen. In dat geval mogen ze wel weggeschreven worden.
(Lees meer...)
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding