Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag mijn baas mij verplichten om extra te werken op zaterdag?

Ik werk als therapeut in de gezondheidszorg onder CAO verpleeghuizen.
Ik heb een contract voor onbepaalde tijd voor 24 uur per week en mijn werkdagen zijn dinsdag, donderdag en vrijdag.
Het is ongebruikelijk dat therapeuten in onze organisatie in het weekend werken.

Ik kreeg een rooster gemaild (tot mijn grote verbazing) waarin staat op welke zaterdagen ik moet werken.
Ik heb nooit ingestemd met werken op zaterdag.

Hoeveel uren er per zaterdag gewerkt moet worden is onbekend en afhankelijk van de hoeveelheid cliënten.

Onze baas zegt dat we dit verplicht moeten doen en we kunnen alleen uitbetaald worden, we mogen er een andere dag geen tijd voor vrij nemen.

Kan ik hiertoe wel verplicht worden? Naar mijn weten valt het niet onder overwerk, omdat het van te voren bekend is dat er iemand op zaterdag nodig is en dit voor iedere zaterdag geldt. En er is dus zelfs een rooster voor gemaakt. Is dit dan geen onderbezetting?

Mag ik weigeren? Op welke gronde kan mijn baas mij verplichten meer te werken dan in mijn contract staat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt aan je contract. Daar staan de reguliere in opgenomen. Werken buiten deze uren kan alleen in stringente onvoorziene situtaies. Werken buiten je reguliere dagen in geval van parttime kan en mag alleen in overleg. Je hebt je draai in bepaalde uren, en om dan ineens te verplichten op zaterdag te werken, lijkt me vreemd. Wil hij misschien van je af?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het staat niet in je contract dat je op zaterdag moet werken, dus ik denk dat je baas je niet kan verplichten. Hij zal met jou om de tafel moeten gaan om het er over te hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden