Kan ik een apotheker worden als ik de hbo-opleiding farmakunde volg?

Wat is het verschil tussen apothekersassistent en een farmakundige?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Met de opleiding farmakunde kun je in een apotheek gaan werken, maar ook op vele andere plekken in de farmaceutische sector. Op https://youchooz.nl/nl/opleiding/farmakunde/carrieremogelijkheden vind je hierover onder meer:
"Door de brede opzet kun je gaan werken bij een (ziekenhuis)apotheek, beroepsorganisatie voor professionals in de gezondheidszorg, in de farmaceutische industrie, bij een zorgverzekeraar, bij patiëntenorganisaties of een centra voor geneesmiddelenonderzoek."

Volgens andere informatie op de website YouChooz.nl is de functie van farmakundige veel breder dan die van apotheker of apothekersassistent.

Zie verder:
https://youchooz.nl/nl/opleiding/farmakunde/over-de-opleiding

https://youchooz.nl/nl/beroep/apothekersassistent/over-dit-beroep

https://youchooz.nl/nl/beroep/farmakundige/over-dit-beroep
Antoni
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Aanvulling:
Farmakundigen houden zich bezig met de organisatie van diverse bedrijfsprocessen in een ziekenhuisapotheek of openbare apotheek. Zo kun je medewerkers in de apotheek aansturen, het veilig voorschrijven van geneesmiddelen organiseren en patiëntportals op gebied van medicatie beheren.
Ofwel, je wordt geen apotheker, maar je kunt wel degelijk een apotheek aansturen.
Momenteel zijn veel apotheken gefuseerd. Iemand die deze opleiding heeft afgerond, kan prima een locatie leiden. Plus
tinus1969
3 jaar geleden
@Simonsodochter:
"Iemand die deze opleiding heeft afgerond, kan prima een locatie leiden."
Niet helemaal. Een farmakundige kan namelijk niet eindverantwoordelijk zijn voor patiëntenzorg. Er moet dus altijd een eindverantwoordelijke apotheker zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De eindverantwoordelijkheid is vaak overkoepelend. Vooral nu de meeste apotheken gefuseerd zijn.
Hierdoor is de realiteit dat bijvoorbeeld 2 apothekers 20 apotheken bezitten, die gerund worden door farmakundigen.
Nee, je kunt geen apotheker worden als je farmakunde hebt gestudeerd. Een apotheker is eindverantwoordelijk voor de (correcte) uitgifte van geneesmiddelen, die verantwoordelijkheid kun je als farmakundige niet overnemen.
Farmakunde is ene relatief nieuwe studie en de rol van de farmakundige ontwikkelt zich nog. Farmakundigen zijn vaak verantwoordelijk voor de (organisatie van de) bedrijfskundige processen in een apotheek; als zodanig staan ze meestal direct onder de eindverantwoordelijke apotheker.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus, ook een prima antwoord.
Het is in ieder geval belangrijk dat de verschillen tussen assistent, farmakundige en apotheker nu duidelijk zijn.