Krijg je als zelfstandig ondenemer de huur van je atelier terug van de basting?

Als beginnend kunstenaar verdien ik €700 bruto per maand. Ik overweeg een atelier te gaan huren. Kan ik die volledige huur terugkrijgen van de belasting of alleen een deel daarvan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Je kunt de huur in mindering brengen van je omzet bij de berekening van je belastbare winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok bedankt, maar als je dus nog bijna nog geen winst hebt is het niet af te trekken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Negatieve winst krijg je niet terug van de belasting. Zie verder het tweede antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank. Leuk om voor jezelf te beginnen.
Wat Hans Brinker schrijft klopt. Je kan de volledige huur als kosten opgeven en dus van je omzet aftrekken. En als aanvulling op Hans: Daarnaast kan je uiteraard de 19% BTW die over de netto huurprijs wordt berekend terugvragen.
Het is echter mogelijk om te huren zonder BTW. Hiervoor moet je overleggen met de verhuurder. In dit laatste geval kan je ( vanzelfsprekend) de BTW niet terugvragen, omdat je deze dan ook niet betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je antwoord.
ja, je kan de volledige huur, en ook de energiekosten, van de belasting aftrekken. De BTW kan je bij de omzetbelasting verrekenen. Tenslotte, informeer bij je gemeente of je een deel van de kosten van het atelier gesubsidieerd kan krijgen, bij de meeste gemeentes kan dat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen maar de kosten en de baten met elkaar verrekenen. Dus als je minder omzet dan je kosten hebt jammer dan. Je krijgt geen geld toe van de belasting dienst. Je krijgt dus nooit je huur zo maar van de belasting die zul je dan zelf moeten betalen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk bedankt voor je antwoord.